نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

نگاهی بر پیشخوان نشریات نیشابور در شهریور 98

اجرای پروژه های شهرداری نیشابور با ارزش 8 میلیارد تومان از محل اعتبارات مالیات ارزش افزوده - تغییر متولی ساخت بیمارستان سوم دولتی نیشابور - شهر بار نیشابور تنها شهر محروم از گاز در استان- گام های استقلال و توسعه علمی دانشگاه نیشابور - ویرانی خانه های تاریخی  عاقبت ناهماهنگی شهرداری و میراث فرهنگی - زمین های بلاتکلیف شمال بیمارستان حکیم و دادخواهی فرهنگیان- بی بهره ماندن نیشابور از اعتبارات سفر ریاست جمهوری- تعطیل شدن طرح آستان قدس برای احداث مجتمع فرهنگی و رفاهی در نیشابور- فیش حجی که منجی جان ها شد- بازگشت علائم حیاتی به تنها بیمارستان خیریه نیشابور-تحقق نیافتن تعهد رییس جمهور برای احیای گردشگری نیشابور و... از مهمترین مطالب و مسائل منتشر شده در نشریات نیشابور در شهریورماه 1398 بود که در ادامه (به ترتیب انتشار) نگاهی خواهیم داشت بر پیشخوان این نشریات :

ادامه مطلب ...

استاندار خراسان رضوی : فرودگاه نیشابور مصوب شده و جانمایی آن در حال انجام است

علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد در پاسخ به پرسش مطرح شده در رابطه با احداث فرودگاه در شهرستان نیشابور گفت :احداث فرودگاه در نیشابور مصوبه دارد . البته جانمایی آن مورد تردید  است که  با مدیرعامل فرودگاه های کشور صحبت کردم  و الان جانمایی آن در حال انجام است  و نماینده محترم نیشابور نیز در این حوزه بسیار پیگیر هستند که کار انجام بگیرد. 

ادامه مطلب ...

شهرستان فیروزه همواره بخشی از حوزه فرهنگی نیشابور بزرگ است

اخبار کوتاه - پس از ما ها انتظار سرانجام فرماندار جدید شهرستان فیروزه معرفی شد. وزیر کشور در ابلاغ خود آقای حکیم پور (سرپرست قبلی) را به عنوار فرماندار فیروزه معرفی کرد.  فرماندار فیروزه در حاشیه مراسم بزرگداشت استاد کمال الملک که در شهرستان فیروزه برگزار شد با بیان اینکه شهرستان فیروزه با وجود استقلال اداری همواره بخشی از حوزه فرهنگی نیشابور بزرگ است گفت : همچنان که سنگ فیروزه یکی از عناصر هویتی ماست.استاد کمال الملک نیز دارای چنین جایگاهی است و باید از این پتانسیل ها به نفع شهرستان بهره ببریم.  شایان ذکر است که شهرستان  فیروزه  دارای 40 هزار نفر جمعیت می باشد و مرکز آن در 15 کیلومتری غرب نیشابور واقع شده است  و از سال 1387 به  شهرستان ارتقا یافت. منبع : با استفاده از نشریه خیام نامه 26 مرداد-شماره  438

ادامه مطلب ...

نیشابور: کانون و قطب مرکزی مواصلاتی و ارتباطی خراسان رضوی


نیشابور از  قدیم تا کنون همیشه به عنوان یکی از مهمترین کانون های  ارتباطی در خراسان  مطرح بوده است.  تاریخ  کهن این شهر نشانگر وجود جاده های مهمی همچون جاده نیشابور به هرات - جاده ابریشم - جاده  نیشابور به توس- جاده نیشابور به  ری و.... است که همگی  نقش مهمی در ارتباطات منطقه ای نیشابور داشته اند. نیشابور امروز نیز بی بهره از این موقعیت ویژه نیست. قرارگیری نیشابور بر سر راه دو جاده مهم ملی و بین المللی نیشابور به تهران و نیشابور به مشهد و نیز قرار گیری بر مسیر راه آهن سراسری تهران-مشهد-سرخس و واقع شدن بر مسیر شمال به جنوب جاده ای خراسان در امتداد قوچان-نیشابور-کاشمر-گناباد و نیز راه مهم  نیشابور-خوشاب-جوین-جغتای و نیز دو راه ارتباطی جاده ای و یک راه ریلی  در مسیر نیشابور به تربت حیدریه و خواف و هرات . نیشابور را به کانونی مهم مواصلاتی در مرکز خراسان رضوی تبدیل کرده است.

ادامه مطلب ...

نیشابور و میامی، پیمان‌نامه همکاری امضا کردند


بزرگداشت رهبر نیشابوری قیام سربداران

در شامگاه چهارشنبه 30 مرداد 1398، آیین بزرگداشت مجاهد شهید شیخ حسن جوری، در زادگاهش در حومه جنوب شرقی شهر نیشابور برگزار شد. روستای جوری، زادگاه رهبری فکری و معنوی جنبش سربداران خراسان، در ابتدای جاده نیشابور به کدکن و تربت حیدریه، در حدود سه کیلومتری جنوب شرقی میدان فضل (پروفسور حسین صادقی) شهر نیشابور واقع شده است. منطقه‌ای که این روستا در آن قرار گرفته بخشی از محوطه بزرگ باستانی شهر نیشابور کهن، یکی از بزرگترین محوطه‌های باستانی ایران، را تشکیل می‌دهد؛ به همین خاطر در نزدیکی این روستا و بویژه در جبهه شمالی و شرقی، شمار قابل توجهی از محوطه‌ها و بناهای تاریخی و آرامگاه‌های شخصیت‌های بزرگ فرهنگی نیشابور در دسترس است. در نگاهی به محوطه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی این ناحیه، می‌توان موقعیت و شرایط زادبومی را که رهبر سربداران از دوران طفولیت تا جوانی در در دامان آن پرورش یافته را تصور کرد؛ سرزمینی که قرن‌ها گرانیگاه و پشتوانه تاریخ و فرهنگ خراسان بوده است و امروز با اندکی تغییر مکان به سمت شمال غربی؛ شهر نیشابور معاصر، شهر فرهنگی و قطب ادب و هنر خراسان معاصر است.  

ادامه مطلب ...