نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

قله برف ریز نیشابور

تصویری از کوهپیمایی بر روی «قله برف ریز» که در 20 دی 1394
در سایت خبری-تحلیلی عصر ایران، منتشر شده است.

نام تصویر: قله برف‌ریز نیشابور،
اثر: محمد طالبی،
انتشار: سایت خبری-تحلیلی عصر ایران

همایش بزرگداشت شیخ حسن جوری نیشابوری در میامی برگزار می‌شود

غار ابراهیم اهم در نیشابور، خفیه گاه یا پنهانگاه شیخ حسن جوری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از برگزاری «همایش بزرگداشت شیخ حسن جوری» رهبر نامدار قیام سربداران، در محل مدفن این مبارز شیعه در میامی خبر داد.به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان،ایشان امروز در شورای اداری این اداره کل، اظهار داشت: قیام سربداران و به ویژه شیخ حسن جوری نقش مهمی در گسترش تشیع در سرزمین ایران دارد.وی با بیان اینکه همایش تجلیل از شیخ حسن جوری سال آینده برگزار می شود، افزود: بررسی ابعاد شخصیتی و خدمات شیح حسن جوری از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

ادامه مطلب ...

گرانیگاه توسعه میانجلگه، همراه با پیشنهاد خواهرخواندگی عشق‌آباد، کدکن و ندوشن


- نام‌شناخت، از اَشک‌آباد تا عَشق‌آباد:

شهر عَشق‌آباد، در موقعیت جغرافیایی 36°2'33'' شمالی و 58°40'58'' شرقی، در 20 کیلومتری جنوب شهر نیشابور، واقع شده است. نام این شهر، در گویش اهالی بومی (گویش نیشابوری) با فتح حرف اول و به گونه aŝqābād (= اَشق‌آباد یا عَشق‌آباد) بیان می‌گردد. دکتر فریدون جنیدی، ایرانشناس و استاد زبان‌ پارسی میانه (= زبان پهلوی یا پهلوانیک)، نام کنونی این شهر را دگرگون‌شده «اَشک‌آباد» دانسته و از ارتباط آن با دوره پارت‌ها (اشکانیان)، آگاهی می‌دهد. باید در نظر داشت که اَشک‌آباد در حوزه جنوبی دشت نیشابور قرار دارد و می‌دانیم که نام پیشین نیشابور، یعنی «ابرشهر» نیز از طایفه «اپرنی» از اقوام داهه، بنیانگذاران حکومت اشکانی (پارتیان)، گرفته شده است.

 

البته نام اپرشهر به عنوان محل ضرابخانه، حک شده بر روی سکه‌ فرهاد دوم اشکانی (حکومت 128-138 ق.م.)، یکی دیگر از نشانگرهای این گفته است. ابرشهر، در کتاب کهن «بندهش» به گونه «اپرنک‌‌شهر» نیز آمده است. مری بویس، ایرانشناس و پژوهشگر متون و زبان‌های ایران باستان، در کتاب «Zoroastsians: Their Religious Beliefs and Practices » در اهمیت این ناحیه در دروان پارتیان، نوشته است: «در دوره پارتی، آذر برزین مهر، ظاهراً احترام بخصوصی داشت، چرا که آتش خاص پارتیان بود و در کوه ریوند، احتمالا رشته‌ای از کوه‌های نیشابور خراسان، یعنی خود پارت، جا داشت.» باری، نام‌هایی همچون «اپرنک‌شهر» و «اَشک‌آباد» بر پیشینه نام‌‌های جغرافیایی منسوب به پارت‌ها در این ناحیه، گواهی می‌دهند.

ادامه مطلب ...

کلام دکتر شفیعی کدکنی برند ملی و بین المللی نیشابور شد


در هفته ای که گذشت اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی  تصمیم گرفت که برای هرکدام از شهرستانهای استان  انتخاب برند نماید و بدین منظور جهت انتخاب برند مناسب برای نیشابور نیز جلسات متعدد با صاحبنظران ،اساتید و کارشناسان ذیربط تشکیل و در آخرین جلسه  بنا به پیشنهاد  دکتر مظفری معاون استاندار و فرماندار  نیشابور مقرر شد نظرخواهی از عموم صاحبنظران،اساتید ،کارشناسان و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ و هنر نیشابور در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی بعمل آمد. در نهایت در تاریخ 24 دی ماه 1394 کلام مشهور دکتر شفیعی کدکنی تحت عنوان"نیشابور فشرده ای از ایران بزرگ" انتخاب و مصوب گردید. منبع : http://binalud.blogsky.com