نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

مراسم روز ملی عطار نیشابوری بازهم در غیاب جناب وزیر!!!


همایش روزملی عطار نیشابوری 25 فروردین 95 بازهم بدون حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در نیشابور برگزار میشود!!! 
طبق اخبار رسیده در همایش امسال مانند سال های قبل فقط پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت خواهد شد. همزمان با این مراسم که قرار است با حضور علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی،سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان رضوی و دیگرشخصیتها و عطار شناسان و اندیشمندان در نیشابور برگزار شود پیام دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  به تمام رایزنی های فرهنگی ایران در سراسر جهان مخابره خواهد شد و در برخی از کشور های جهان آیین و مراسم ویژه بزرگداشت عطار نیشابوری این شاعر و عارف وارسته و شهیر ایران و جهان برگزار میگردد.
برنامه های روزملی عطار نیشابوری در روز چهارشنبه 25 فروردین 95 با برگزاری مراسم زنگ عطار با عنوان « آفتاب صبح نیشابور» در دبیرستان عطار و تمامی مدارس شهرستان نیشابورآغاز خواهد شد و ساعت 8:30 صبح همایش علمی و پژوهشی روز عطار در محل فرهنگسرای سیمرغ برگزار شده  و بعد ازمراسم فوق مقبره عطار نیشابوری گلباران میگردد. همچنین روز چهارشنبه 25 فروردین 95 ساعت 17 همزمان با سالروز ملی عطار نیشابوری در محل آرامگاه این شاعر و عارف وارسته و شهیر ایران و جهان مجموعه برنامه های علمی وادبی شامل سخنرانی، منطق الطیر خوانی ، شعر و موسیقی با همکاری شورای اسلامی شهر ، شهرداری و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری نیشابور برای عموم مردم و عاشقان طریقت و عرفان ارائه می شود. گفتنی است عدم حضور مقامات ارشد فرهنگی کشور در مراسم روز عطار در مقایسه با مراسم مشابه در شیراز و اصفهان و...همواره مورد انتقاد بوده و نشان از تبعیض قائل شدن بین شهرستان های ویژه و مراکز استان دارد که سال گذشته منجر به واکنش معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور و جلوگیری  از قرائت پیام وزیر ارشاد شد اما گویا وزیر ارشاد یادشان رفته است!

شکوه ماندگار؛ فریمان، حلقه پیوند نیشابور و هرات


 

شهر فریمان، مرکز شهرستان فریمان، در فاصله حدود 135 کیلومتری جنوب غربی شهر نیشابور و در حدود 75 کیلومتری جنوب شهر مشهد، در استان خراسان رضوی واقع شده است. فریمان، یکی از مناطق دارای پیشینه تاریخی شایان در خراسان، به شمار می‌آید و بررسی‌های تاریخی، پیوندهای‌ تاریخی و فرهنگی عمیقی را میان فریمان و نیشابور، برای ما نمایان می‌سازد؛ با این پیشینه که منابع قدیم، هرات را دروازه نیشابور می‌دانسته‌اند، فریمان را باید با توجه به موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی آن، «پُل ارتباطی و حلقه پیوند دو کرسی خراسان بزرگ کهن (یعنی هرات و نیشابور)» دانست. با این نگاه؛ چنانکه روزی ارتباطات و تعاملات تنگاتنگ فرهنگی خراسان بزرگ احیا گردد؛ نیشابور و فریمان، نقش برجسته‌ای در آن رویداد شگرف و بازآفرینی شکوه فرهنگی خراسان بزرگ خواهد داشت. با این باور که احیای ارتباطات و پیوندهای کهن شهرهای خراسانی، ارتقا‌دهنده و هم‌افزاینده تعاملات، مناسبات و همکاری‌های کشورمان با کشور دوست و همسایه (افغانستان) است؛ نوشتار پیش روی، به گونه‌ای اشاره‌وار به شناخت فریمان و پیوندهای تاریخی فریمان و نیشابور می‌پردازد و در پایان با یک پیشنهاد توسعه‌ای مشترک برای دو شهرستان نیشابور و فریمان، به سرانجام می‌رسد.  

ادامه مطلب ...

نیشابور، پایتخت فرهنگی خراسان

- خراسان و ریشه‌های ژرفناک آن؛

«خُراسان»؛ «خاور‌زمین»؛ «سرزمین خورشید»؛ در جغرافیای کهن، منطقه‌ای است که به طور سنتی به سرزمین‌های شرق کویر نمک تا ترکستان و هندوستان در شرق و ماوراءالنهر در شمال و به سرزمین‌های فراسوی هرات در جنوب، محدود بوده است. خراسان از زمان ساسانیان به این سوی، نامی سنتی و کلی برای اشاره به نواحی شرقی ایران امروزی و بخش‌هایی عمده از کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و بخش‌هایی از قرقیزستان امروزی به کار می‌رفته است. خراسان، یکی از سرزمین‌های گرانمایه و نامدار «ایران فرهنگی» و میراث فرهنگی، معنوی، تاریخی و حافظه جهانی مشترک ایران و همسایگاه خاوری آن است که سهم سترگی در تمدن و فرهنگ بشری داشته. خراسان، در دوران پیش از اسلام، خاستگاه امپراتوری اشکانی پارتیان و در دوران اسلامی، خیزشگاه حکومت‌های ایرانی چون طاهریان و صفاریان و سامانیان بوده و مهد پیدایش و پرورش زبان فارسی دری و پایگاه بزرگترین دانشمندان تمدن ایران، جهان اسلام و دنیای سده‌های نخستین و میانه هجری است. 

ادامه مطلب ...