نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

توسعه ایستگاه های راه آهن کاشمر و فیروزه در محور ریلی نیشابور انجام شد


هفت طرح عمرانی راه آهن در حوزه ریلی راه آهن نیشابور با صرف 120 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.محمدهادی ضیایی مهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج مورد از این طرحها مربوط به ایستگاه عطار واقع در شهرستان فیروزه (20 کیلومتری غرب نیشابور) است که با هزینه 75 میلیارد ریال شامل طرح های عمرانی احداث سالن نمازخانه و تاسیسات، سکوها، زیرگذر عبور مسافر، سالن مسافری و بازسازی ساختمان قدیمی ایستگاه انجام شده است.مدیرکل راه آهن خراسان همچنین از اجرای دو طرح شامل احداث سکوی مسافری، نمازخانه و تاسیسات جانبی در ایستگاه کاشمر  واقع در منطقه دیزباد نیشابور خبر داد که با صرف 45 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است. گفتنی است طرح توسعه ایستگاه های راه اهن کاشمر و عطار (فیروزه) که از جمله قدیمی ترین ایستگاه های راه آهن کشور و استان  در محور ریلی مشهد - نیشابور - شاهرود می باشد به همت اداره کل راه آهن خراسان  انجام شده است که  مورد پیگیری نمایندگان نیشابور در مجلس شورای اسلامی   و مسئولان دولت تدبیر و امید در این شهرستان ها واقع  گردید. و میتواند به توسعه  مناطق  مرکزی و غربی استان نیز بینجامد

   منبع :نیشابور سرزمین بینالود  http://binalud.blogsky.com

ادامه مطلب ...

همگرایی مدیران شهری جاده ابریشم شمال شرق کشور؛ بسترها، ضرورت‌ها و مزیت‌ها


همگرایی مدیران شهری 

جاده ابریشم شمال شرق کشور؛

بسترها، ضرورت‌ها و مزیت‌ها



جاده ابریشم و همگرایی شهرها:

جاده ابریشم یا راه ابریشم (Silk Road) شبکه راه‌های به‌ هم ‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تا سده پانزدهم میلادی به‌مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا بود. این راه از توان‌هوانگ در چین به ولایت کانسو می‌آمد و از آنجا داخل ترکستان شرقی امروزی می‌شد و از درون آسیای مرکزی می‌گذشت و از راه بیش‌بالیغ و آلمالیغ و اترار به سمرقند و بخارا می‌رسید. در بخارا قسمت اصلی آن از راه مرو، سرخس، نیشابور، گرگان، بام و صفی‌آباد به ری می‌آمد و از ری به قزوین و زنجان و اردبیل و تبریز و ایروان می‌رفت و از ایروان به ترابوزان یا بیکی از بندرهای شام پایان می‌گرفت. «مجمع شهرداران جاده ابریشم»، نهادی بین‌المللی است که در راستای احیای این جاده کهن، با هدف ارتقای توسعه هماهنگ فرهنگ توریسم، اقتصاد و دیگر امور اجتماعی در شهرهای مرتبط، از طریق سازماندهی ارتباطات در میان سازمان‌های تجاری، مقامات حکومتی و اتحادیه‌های غیرحکومتی در شهرهای سراسر دنیا ایجاد شده و فعالیت می‌نماید. نیشابور، یکی از شهرهای مطرح در این حوزه است که به خاطر موقعیت جغرافیایی در مرکز خراسان، پیشینه تاریخی و رسالت فرهنگی، انتظارات درخور و بحقی از دیدگاه محتوایی (مستندسازی، اطلاع‌رسانی و نمادسازی پیشینه‌ها و توانمندی‌ها) و کارکردی (گرانیگاه و حلقه پیوند منطقه‌ای) بر این شهر وارد است. در این نوشتار با تاکید بر این نقش و انتظارات مترتب بر آن، به بازشناسی عمده‌ترین و مهم‌ترین زیرساخت‌ (ضروری و موردنیاز) جاده ابریشم منطقه شمال شرق کشور پرداخته و آن را به عنوان پیش‌درآمد و بستری برای ساماندهی و آغاز همگرایی‌ها و همکاری‌های جدی در این منطقه، مطرح می‌نماییم. پیشنهاد پایانی این نوشتار، اقدام مدیران شهری نیشابور برای برگزاری «همایش مدیران شهرستان‌ها و شهرداران جاده ابریشم در منطقه شمال شرق ایران» است. 


ادامه مطلب ...

نیشابور؛ رونمایی از اثر فاخر موسیقایی-نمایشی «اپرای خیام»، اردیبهشت ۹۶


«اپرای خیام» روایتی است نمایشی-موسیقایی بر زندگی و اندیشه حکیم نیشابور. به گفته نویسنده و کارگردان اپرای خیام: «با اجرای این اثر، پنجگانه خداوندان شعر و اندیشه ایران (فردوسی، مولوی، حافظ، سعدی و به زودی خیام) را برای دوستداران هنر ایران‌زمین تکمیل می‌کند.» آخرین خبرها حاکی از این است که قرار است از اپرای خیام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در نیشابور، زادگاه این شخصیت سرشناس بین‌المللی ایرانی، رونمایی ‌شود.

 

اپرای خیام: روایت زندگی و اندیشه خیام

بهروز غریب‌پور، نویسنده و کارگردان «اپرای عروسکی خیام»، در بخش هایی از مصاحبه ای که در ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ در سایت خبری تئاتر منتشر شده، این اثر را چنین معرفی کرده است: «در این اپرا گوشه‌هایی از زندگی خیام و افکار او و همچنین تاثیری که روی مردم ایران و حتی جهان داشت‌، دیده خواهد شد. اگر سعدی خودش سفر کرد‌ه بود، خیام با رباعیاتش در جهان سفر کرده و به همین دلیل در این کار موسیقی جایگاه ویژه خود را دارد و خاص و غنی ساخته خواهد شد.» موسیقی این اپرا «از کشور خودمان آغاز می‌شود و تا نقاطی دیگر از جهان که آثار خیام به زبان آن مملکت‌ها ترجمه شده می‌رود. در واقع، جامعیت خیام و تاثیر او بر فلسفه قرن بیستم هم بررسی می‌شود و در این راستا پژوهش‌هایی را از گذشته شروع کرده بوده‌ایم که در کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.» داستان اپرای خیام  «از نقطه‌ای آغاز می‌شود که خیام به یک بلوغ فکری فلسفی و علمی می‌رسد و اندیشه‌هایش در تقابل با جهان پیرامون و جنبش حسن صباح قرار می‌گیرد. او به عنوان یک انسان اعتدال‌گرا، به دور از تعصبات در حال کشف و شهود جهان پیرامون خود است.» 

ادامه مطلب ...

نگاهی به وضعیت شهر جدید بینالود نیشابور ; مشکلات و چشم انداز پیش رو

شهر جدید بینالود به عنوان دومین شهر جدید خراسان حدفاصل شهرهای مشهد و نیشابور در اسفند 1370 تاسیس و آغاز عملیات اجرایی آن توسط شرکت عمران این شهر از سال 1381 با هدف جذب سر ریز جمعیت شهر مشهد و همچنین ایجاد قطبی اقتصادی و صنعتی که پاسخگوی اشتغال ساکنان آن باشد شروع شد.شهر جدید بینالود در دامنه جنوبی کوه های بینالود و در فاصله 62 کیلومتری شرقی شهر نیشابور و 65 کیلومتری جنوب غربی شهر مشهد در امتداد بزرگراه نیشابور- مشهد واقع شده است و از شمال به ارتفاعات رشته کوه بینالود از شرق به عوارض و ارتفاعات منتهی به اراضی سنگ بست فریمان از جنوب به اراضی کشاورزی و جاده قدیم مشهد نیشابور و از غرب به اراضی  غرب روستای حسین آباد تا روستای فخر داود با شیب تندی به اراضی ناهموار منتهی می گردد.شاخصه های این شهر نیروگاه بادی بینالود- رباط تاریخی فخرداوود-کارخانه ایران خودرو-شهرک صنعتی و پروژه های مسکن مهر و نزدیک بودن به مناطق ییلاقی پیوه ژن و دلبران می باشد- اراضی این شهر دارای شیبی ملایم از شمال به جنوب بوده و موقعیت سیاسی این شهر علی رغم تناسب فرهنگی و نامی و جغرافیایی با نیشابور. در حریم بخش احمد آباد مشهد به مرکزیت شهر ملک آباد قرار دارد.با این وصف شهر بینالود که روزگاری برای کاهش جمعیت مشهد تأسیس شد و بنا بود باری از جمعیت مشهد بردارد به نظر می رسد تاکنون به اهداف خود نرسیده و تا پیش بینی های اولیه خیلی فاصله دارد چرا که پیش بینی جمعیتی این شهر در افق سال 1405 تا 135.000 نفر می باشد و تا کنون فقط 4.000 نفر ساکن آن شده اند که حتی با در نظر گرفتن احداث 5.000 واحد مسکن مهر احداث شده بازهم بعید به نظر می آید که جمعیت این شهر با این روند در چند سال آینده از 25.000 نفر بیشتر شود یعنی با تمام صرف هزینه های ملی تنها 18.5درصد در افق پیش بینی شده خود موفق خواهد بود در حالی که هم اکنون با جمعیت فعلی حدود ۵ درصد این راه را طی کرده است. کمبود امکانات و خدمات رفاهی شهری از جمله نبود بیمارستان. عدم سرویس دهی به نیشابور. نبود دانشگاه و... را میتوان از جمله عوامل کم جمعیت بودن این شهر دانست که امید میرود با تلاش مسئولان و مردم محلی جبران شود. منبع :نیشابور سرزمین بینالود  http://binalud.blogsky.com