نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

آمادگی نیشابور برای برگزاری نشست منطقه‌ای یونسکو

نیشابور ـ فرماندار نیشابور از آمادگی نیشابور برای برگزاری نشست منطقه‌ای یونسکو با محوریت مباحث مشترک فرهنگی و تمدنی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری  مهر به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  نیشابور، غلامحسین مظفری در دیدار با استرکیش لاروش مدیر و نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، با شرح کاملی از سابقه تاریخی و گزارشی از اوضاع نیشابور در قبل و بعد از اسلام گذشته تمدنی این شهرستان را تشریح کرد.

مظفری با دعوت از نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران برای سفر به نیشابور، عنوان کرد: نیشابور یکی از شهرهای مهم جاده ابریشم محسوب می‌شود.

فرماندار نیشابور با اشاره به آمادگی کامل برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح و جاده ابریشم در نیشابور گفت: دفتر منطقه‌ای یونسکو می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی برای کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه تاریخی نیشابور به وسعت حدود پنج هزار هکتار همکاری لازم را با این شهرستان داشته باشند. (منبع: خبرگزاری مهر)

دیدار فرماندار ویژه نیشابور با مشاور فرهنگی سفارت ایتالیا

به گزارش خبرنگار آریا در نیشابور، معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور دردیدار با پروفسور کارلو چرتی با اشاره به پیشینه غنی فرهنگی،علمی  وتاریخی نیشابور اظهار کرد: نیشابور به عنوان زادگاه  بسیاری از اندیشمندان بزرگ جهان، خاستگاه علم و فرهنگ می‌باشد.

غلامحسین مظفری با ابراز خرسندی از این دیدار گفت: امیدواریم با حضور شما بتوانیم برنامه‌ریزی مناسبی برای حضور گردشگران ایتالیائی در نیشابور داشته و همچنین از تمام ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی این کشور در جهت منافع و پیشبرد اهداف شهرستان بهره‌مند شویم.

گفتنی است صاحب کرسی مطالعات ایرانی دانشگاه «لا ساپینتزا» (La Sapienza) رم ایتالیا، یکی از 50 دانشگاه برتر جهان، ریاست موسسه ایران‌شناسی اروپا، انتشار بیش از 30 مقاله و 20 کتاب از او در حوزه ایران و زبان فارسی برخی سوابق کارلو چرتی است.

نیشابور، کاندیدای پایتختی کتاب جهان می شود

خبرگزاری آریا- همگی در امر مقدس کتاب وکتابخوانی مسئول هستیم وباید خارج از نگاه اداری با دید فرهنگی برای این هدف تلاش نماییم.

به گزارش خبرنگار آریا در نیشابور، معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور درشورای اداری کتابخانه‌های عمومی استان در نیشابور اظهار کرد: در تلاش برای معرفی نیشابور به عنوان کاندیدای پایتختی کتاب جهان و تبدیل شدن نیشابور به تیم ملی کتاب ایران هستیم. غلامحسین مظفری افزود: همگی دراین امر مقدس کتاب و کتابخوانی مسئول هستیم و باید خارج از نگاه اداری با دید فرهنگی برای این هدف، تلاش نماییم که قدم اول افزایش دامنه اطلاعات وانتقال آن به دیگران است. وی  خاطرنشان کرد: پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی این شهر که به تبع آن میزان قابل توجهی نیز کتابخانه بدلیل داشتن این پیشینه در نیشابور وجود دارد از جمله این شاخصه‌ها بود.

ادامه مطلب ...

رمضانیه شاعر افغانستانی؛ ‌گشتی عرفانی در بلخ و نیشابور و هرات


سیدسکندر حسینی بامداد، شاعر معاصر افغانستانی، متولد 1363 در بلخ است. وی تحصیلات حوزه و همچنین کارشناسی جامعه‌شناسی دارد. او چند سالی است که ساکن کابل است و فعالیت‌های ادبی، فرهنگی و روزنامه‌نگاری را در این شهر پیگیری می‌کند. تازه‌ترین سروده حسینی بامداد که در وب‌نوشت او نیز منتشر شده، «رمضانیه»‌ای است که به سنت قدیم مطالعه کتاب‌های عرفانی، اشاره دارد. این مثنوی با نام «هوالعشق» که با ندای ملکوتی «ربّنا» و ذکر «یا صمد» آغاز می‌شود، شرحی از تجربه ناب شور و حال و راز و نیاز شاعر است که مروری بر «مفاتیح‌الجنان» و «گلشن راز» داشته و سپس؛ همراه لحظه‌های معنوی «مولوی» در خانقاه «بلخ» گریسته، «الهی‌نامه» شیخ عارفان (عطار) را به سوی نشابور خوانده و در فرجام سخن؛ با «قلندرنامه»خوانی مویه‌ناک، پا به پای خواجه عبدالله انصاری، که آرامگاهش در «هرات» است، به وَجد آمده.

این مثنوی «رمضانیه»، نه تنها حال و هوای راز و نیاز رمضانی را با یادکرد نمادهای ادبیات عرفانی، به گونه‌ای متفاوت، شورانگیز نموده است بلکه در سه بیت آخر، آدمی را با «مولوی» و «عطار» و «خواجه عبدالله» به «بلخ» و «نیشابور» و «هرات» می‌برد و از این راه، پیوندی پرمعنا میان «رمضان» و «خراسان» را یادآور می‌سازد. و می‌دانیم که «خراسان»، فخر جهان اسلام است و خاستگاه عارفان. «بلخ» و «نیشابور» و «هرات» از مراکز قدیم تاریخ و فرهنگ خراسان می‌باشند. اینک غزل‌مثنوی این شاعر ارجمند افغانستانی را می‌خوانیم: 

ادامه مطلب ...