نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

گشایش موزه باستان شناسی نیشابوردر روز ملی خیام

به گزارش خبرنگار آریا در نیشابور، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور در حاشیه این مراسم  اظهار کرد: موزه باستان شناسی نیشابور به عنوان بزرگترین موزه آثار باستانی تاریخ هفت هزار ساله نیشابور را معرفی می کند که در مرحله نخست 150 شی باستانی و 75 سکه از دوره های مختلف تاریخی در این موزه واقع در داخل رباط شاه عباسی این شهر به نمایش گذاشته شده است.

مهدی کوثری افزود: موزه باستان شناسی نیشابور با مشارکت شهرداری و کمک یک میلیارد ریالی شهردار نیشابور راه اندازی شده است. وی  خاطرنشان کرد: همچنین منزل حاج محمد بکتاش ولی رئیس فرقه بکتاشیه که بیش از 40 میلیون نفر در ترکیه پیروان او هستند در روستای فوشنجان  بخش مرکزی نیشابور شناسایی شده و با اجرای عملیات در فضایی به وسعت 12 هکتار تلاش می شود تا از زیر خاک بیرون آورده شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور تصریح کرد: با حضور مسئولین  نیزشاهد افتتاح هتل آپارتمانی چهار طبقه نیز با سرمایه گذاری 15 میلیارد ریالی به عنوان نخستین هتل آپارتمان نیشابور  هستیم. (خبرگزاری آریا)

28 اردیبهشت + اعلام ویژه برنامه های بزرگداشت حکیم عمر خیام در نیشابور

بزرگداشت روز ملی خیام نیشابوری 28 اردیبهشت 95 با حضور مسئولین کشور ،استان و اندیشمندان و خیام شناسان در نیشابور برگزار می شود .دبیر اجرایی بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری با اعلام مطلب فوق اظهارکرد: علاوه بر زادگاه وی در برخی شهرهای ایران و کشور های جهان آیین مراسم ویژه بزرگداشت این منجم ، ریاضیدان ، فیلسوف، حکیم ، مفسر ، طبیب و شاعر شهیر ایران و جهان برگزار خواهد شد. عباس کرخی سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور برنامه مراسم روز ملی خیام را به شرح زیر عنوان کرد :

ساعت 7:30 : نواختن زنگ خیام در دبیرستان تاریخی خیام

ساعت 8:30 : همایش علمی و پژوهشی خیام-سالن دانشکده هنر دانشگاه نیشابور

 ساعت 13 : گلباران آرامگاه  خیام بعد از اقامه نماز  در امامزادگان محروق وابراهیم «ع»

ساعت 17 : مراسم اختتامیه کنگره شعر "از توس تا نیشابور" ویژه نیشابوربا حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اجرای برنامه شعر و موسیقی در باغ خیام

شب (بعد از اقامه نماز): مراسم ویژه روز خیام همراه با تجلیل از خانواده مرحوم هوشنگ سیحون سازنده آرامگاه خیام  و رونمایی از نشان طلایی خیام و... درباغ خیام

همچنین افتتاح موزه های اسناد آموزش و پرورش در دبیرستان ماندگارخیام ،  و موزه باستان شناسی نیشابور و راه اندازی نخستین هتل آپارتمان نیشابور از جمله مهمترین برنامه های روز خیام در نیشابور است. منبع : نیشابور سرزمین بینالود binalud.blogsky.com

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: نیشابوررا باید یک «قطب فرهنگی مهم در ایران» بدانیم


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا(، نشست معرفی برنامه‌های پایتخت کتاب جمعه (24 اردیبهشت‌ماه) با حضور سیدعباس صالحی (معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدرضا صالحی امیری (رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران)، غلامحسین مظفری (فرماندار ویژه شهرستان نیشابور)، دکتر محمود اسعدی (پژوهشگر، نویسنده و دبیر چهره‌های ماندگار) و عباس کرخی (رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور) در سرای اهل قلم بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر آفتاب برگزار شد.

 

در این نشست، سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد) با اشاره به ویژگی‌های برجسته‌ای که نیشابور در تاریخ و فرهنگ ایران دارد افزود:  نیشابور، 5 ویژگی دارد که این شهر را شناسنامه‌دار می‌کند. البته خیلی از شهرهای ایران شناسنامه‌دار هستند اما نیشابور را باید در بالاترین سطوح به لحاظ فرهنگی قرار داد. این پنج ویژگی عبارت‌اند از قطب ادبی جهان اسلام و ایران، قطب دینی جهان اسلام و ایران، قطب هنری جهان اسلام و ایران و قطب علمی و فرهنگی معاصر ایران.

 

ادامه مطلب ...

پیمان بین المللی خواهر خواندگی نیشابور ایران و تولوز فرانسه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت استانداری و فرمانداری ویژه نیشابور : پیمان نامه همکاری بین دو شهر نیشابور و تولوز فرانسه در زمینه های فرهنگی ، علمی ، پژوهشی ، گردشگری ، بهداشت و محیط زیست بین دکتر مظفری معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور و شهردار تولوز جناب آقای ژان لوک مودنگ پس از تنظیم به سه زبان فارسی ، فرانسه و انگلیسی به امضا رسید ، طی این پیمان نامه توسعه و تحکیم مناسبات فرهنگی دیرینه مابین دو شهر کهن نیشابور و تولوز ، که موجب تقویت و گسترش بیش از پیش مناسبات فرهنگی و دوستانه میگردد مورد تفاهم طرفین قرار گرفت .  ادامه مطلب ...