نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

دیدار با میراث عرفانی شرق؛ از بسطام تا شادیاخ

 

 

گردشگری عرفانی، از بسطام تا شادیاخ 

 

در بیست و پنجم فروردین ۱۳۹۴ خورشیدی، همزمان با روز ملی بزرگداشت شیخ فریدالدین عطار، آیین «خواهرخواندگی نیشابور و شاهرود» برگزار گردید. بدین‌گونه، دو شهرستان مهم استان‌های خراسان و سمنان، با تکیه بر پیشینه‌ها و داشته‌های همگون فرهنگی، تاریخی و اقلیمی، برای همکاری‌های گسترده‌تر و ژرف‌تر، همپیمان و همداستان شدند. بی‌گمان، پیشینه‌ و پیوندهای فرهنگی این دو دیار، از کارسازترین انگیزه‌های پیمان همکاری و همگرایی آنهاست. چهره درخشان این دو دیارگان، در گستره عرفان، یکی از شایان‌ترین رویه‌های این پیوند فرهنگی است. چنانکه اگر بخواهیم پیشینه عرفان، معرفت‌جویی و آزاداندیشی مردمان ایران بزرگ را در کتابی فراگرد آوریم؛ نام و سخن و مرام نامدارانی همچون بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی، ابراهیم ادهم، سعید بن سلام مغربی، فریدالدین عطار نیشابوری و چون اینها، برگ‌های زرین و گرانمایه‌ای از آن را در بر می‌گیرند.

ادامه مطلب ...

سفر وزیر راه به نیشابور : اختصاص اعتبار ویژه برای تکمیل تقاطع بزرگ امام رضا (ع)



در بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه تقاطع غیر همسطح امام رضا(ع) نیشابور، این پروژه ۵ میلیارد تومان اعتبار و ۷ هزار تن قیر رایگان دریافت کرد. به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، عباس آخوندی عصر امروز در بازدید از این تقاطع اظهار داشت: برای سرعت بخشیدن به این پروژه و  رفاه حال زائران و گردشگران در عبور و مرور  به این طرح کمک خواهد شد وی پیشرفت فیزیکی فاز دوم این پروژه را خوب ارزیابی کرد و گفت: شهرداری نیشابور باید در اجرای دقیق تقاطع غیرهم‏سطح نظارت کافی داشته باشد تا شهروندان بتوانند از مزایای این پروژه بهره‌مند شوند. گفتنی است این طرح در سال ۹۲ با اعتبار بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرداری نیشابور آغاز شده است. منبع :http://binalud.blogsky.com
 
ادامه مطلب ...

امام‌الحرمین، حلقه پیوند نیشابور و جوین

پیوندهای فرهنگی و تاریخی نیشابور و جوین  

 

نیشابور و جوین، دو دیار کهن از دیارگان حوزه جغرافیای تاریخی خراسان‌اند. جوین، زادگاه و خاستگاه دانشمندان، فقیهان و محدثان بزرگ و نامدار جهان اسلام و نیشابور، کرسی ربع غربی خراسان کهن و یکی از پایگاه‌های عمده علمی و فرهنگی جهان اسلام و ایران سده‌های نخستین و میانه هجری است. این هر دو دیار، دارای پیشینه فرهنگی پُربار و گرانمایه‌اند و هر یک، نقشی ماندگار و پایدار از هویت تاریخی و فرهنگی خراسان بزرگ و کهن را پدید آورده‌اند. پیوستگی‌ها، همبستگی‌ها و دلبستگی‌های جغرافیایی و تاریخی، ارجمندترین پیشداشته و میراث فرهنگی دو دیار کهن جوین و نیشابور است که می‌تواند سرمایه‌ای ارجمند برای توسعه فرهنگی و همکاری‌های اقتصادی در آینده باشد. این نوشتار، همراه با بازشناسی چهره تاریخی و فرهنگی جوین کهن، نگاهی به پیوندهای تاریخی و فرهنگی نیشابور و جوین داشته و همچنین «امام‌الحرمین» را به عنوان یک چهره علمی-فرهنگی مشترک و نماد همگرایی و همیاری این دو دیار کهن، معرفی نموده و سرانجام، به زمینه‌های پیشنهادی همکاری نیشابور و سرزمین جوین (شهرستان‎های جوبن، جغتای و میامی؛ در جغرافیای امروز) پرداخته است. 

 

ادامه مطلب ...