نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

شرح حال روز دل انگیز خیام و غایبین بزرگ!

فرهنگی- اجتماعی : 28 اردیبهشت ماه هر سال یادبود و بزرگداشتی است برای دانشمند فرزانه نیشابور  حکیم عمر خیام که روزگاری نه چندان دور به همت غلامحسین مظفری (فرماندار وقت نیشابور) و جمعی از نیک اندیشان نیشابوری در تقویم ملی کشور که همانا همان تقویم جلالی خیام است جای گرفت. گرچه شهرت خیام را شایدبیشتر به شخصیت شاعرانه او بشناسیم اما بی انصافی است که او را دانشمندی بنام وتاثیر گذار در علوم ریاضی و نجوم ندانیم و نشناسیم. شهرتی فرا محلی و فرا ملی که نام و آورازه خیام را همراه با نام نیشابور در تمام دنیا زبانزد خاص و عام کرده است انچنانکه باید به فراخور این شهرت جهانی نکوداشتی شایسته برای او برپا شود.

امسال نیز گرچه روز عطار همانند هرسال با کاستی های فراوانی همراه بود اما روز خیام حالو هوایی دیگر داشت هم حال و هوایی بارانی و دل انگیز و زیبای روز خیام که بعد ازچند روز گرم تابستانی! جلوه خاص خود را داشت و هم عزم هنرمندان و اهالی فرهنگ واندیشه به خصوص نشریات محلی با انتشار ویژه نامه های روز خیام همراه شد که درنوع خود بی نظیر و کم نظیر بود

از دیگر سو در عصر زیبای بهاری دوست داران حکیم نیشابور  در زیر خیمه زیبای آرامگاه او که یادگاری از هوشنگ سیحون است با اشعار زیبای استاد پروانه و با گلباران و شاخه نباتی به طرح آرامگاه او مزین شده بود میهمانش شدند. این مراسم به پایان رسید هرچند که برخلاف روز سعدی در شیراز! در روز خیام نیشابوری نه از معاون رییس جمهورخبری بود و نه از وزیر فرهنگ و ارشاد و نه از سفیران کشورهای خارجه و نه حتی ازجناب استاندار...!  
ادامه مطلب ...