نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

نیشابور: کانون و قطب مرکزی مواصلاتی و ارتباطی خراسان رضوی


نیشابور از  قدیم تا کنون همیشه به عنوان یکی از مهمترین کانون های  ارتباطی در خراسان  مطرح بوده است.  تاریخ  کهن این شهر نشانگر وجود جاده های مهمی همچون جاده نیشابور به هرات - جاده ابریشم - جاده  نیشابور به توس- جاده نیشابور به  ری و.... است که همگی  نقش مهمی در ارتباطات منطقه ای نیشابور داشته اند. نیشابور امروز نیز بی بهره از این موقعیت ویژه نیست. قرارگیری نیشابور بر سر راه دو جاده مهم ملی و بین المللی نیشابور به تهران و نیشابور به مشهد و نیز قرار گیری بر مسیر راه آهن سراسری تهران-مشهد-سرخس و واقع شدن بر مسیر شمال به جنوب جاده ای خراسان در امتداد قوچان-نیشابور-کاشمر-گناباد و نیز راه مهم  نیشابور-خوشاب-جوین-جغتای و نیز دو راه ارتباطی جاده ای و یک راه ریلی  در مسیر نیشابور به تربت حیدریه و خواف و هرات . نیشابور را به کانونی مهم مواصلاتی در مرکز خراسان رضوی تبدیل کرده است.

موقعیت ممتاز نیشابور در مرکز خراسان رضوی باعث شده است که این شهر در مرکز کانون های دیگر مواصلاتی استان قرار بگیرد به نحوی که کانون مواصلاتی نیشابور مرکز اتصال و ارتباط سایر کانون های دیگر استان شامل مشهد -سبزوار - قوچان -  تربت حیدریه و کاشمر نیز هست -در نقشه ای که در خبرگزاری ایسنا  قابل مشاهده است حداقل چهار جاده مهم استان به مرکزیت نیشابور در نقشه راه های اصلی مواصلاتی خراسان رضوی وجود دارد. همچنین رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نیشابور نیز  اخیرا در مصاحبه خود که در سایت اداره کل راهداری خراسان رضوی منتشر شده است اعلام نمود که نیشابور بعد از مشهد بیشترین طول راه جاده ای را در کل استان داراست.

با این وصف به نظر میرسد عدم ارتقای برخی از جاده های نیشابور به راه اصلی - مانند جاده نیشابور به قوچان (حدفاصل فیروزه-عبدالله گیو) و نیز جاده نیشابور به تربت حیدریه (حدفاصل نیشابور تا کدکن) باعث شده است که تاکنون نقش مهم نیشابور به عنوان کانون مهم مواصلاتی خراسان کمتر به چشم بیاید. لذا انتظار میرود با پیگیری بیشتر نمایندگان و مسئولان شهرستان های نیشابور - تربت حیدریه-قوچان و کاشمر شاهد ارتقای این جاده ها و بهره مندی از مزایای آن از جمله محرومیت زدایی مناطق واقع در مسیر باشیم.


را ههای مواصلاتی نیشابور :

1- محور نیشابور - مشهد - سرخس

2- محور نیشابور - سبزوار  - تهران

3- محور نیشابور - کاشمر -  گناباد

4-  محور نیشابور - فیروزه - جوین

5- محور نیشابور - فیروزه  - قوچان

6-محور نیشابور -  تربت حیدریه - خواف

7- راه آهن نیشابور - شاهرود - تهران

8- راه آهن نیشابور - مشهد -  سرخس

9- راه آهن نیشابور - تربت حیدریه  - خواف


نیشابور سرزمین بینالود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد