نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

نیشابور؛ ققنوس کتاب، سیمرغ فرهنگ (طرحی برای پایتخت کتاب ایران)


- نیشابور، پایتخت کتاب ایران:

در پی آیینی که در هفدهم اسفندماه 1394 در تالار وحدت (تهران) و با حضور اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور)، علی جنتی (وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی)، سعداله نصیری قیداری (سرپرست کمیسیون ملی یونسکو- ایران)، سیدرضا صالحی امیری (رئیس کتابخانه ملی ایران)، سید عباس صالحی؛ (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و جمعی از مردم فرهنگ‌دوست و مسولین برگزار گردید، شهر نیشابور، توانست پس از رقابت با 99 شهر کشور در مرحله مقدماتی و 15 شهر، در مرحله نهایی، عنوان «پایتخت کتاب ایران» را از آن خود نماید. (آگاهی بیشتر)

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور در این باره، گفته است: «به دلیل اجرای مناسب برنامه‌های سال گذشته، تدوین و ارائه برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌جویانه، موثر و منسجم، توجه به پیشینه فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، تشکل‌های مردمی، صنایع و مراکز ورزشی و فرهنگی؛ لوح افتخار دو وزیر کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو به همراه تأسیس یک باب کتابخانه، تسهیلات مناسب برای تأسیس، نوسازی و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها و مراکز توزیع و حمایت از طرح‌های برگزیده ترویج کتاب‌خوانی توسط بانک و بنیاد ملت و ۲۰ میلیارد ریال اعتبار فرهنگی از سوی استانداری خراسان رضوی اهدا شد به رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندار، دبیر انجمن مردمی سیمرغ و شهردار به نمایندگی از مردم فرهیخته و کتاب‌دوست شهر تاریخی نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران.» (متن کامل خبر

ادامه مطلب ...

جغرافیای جوین، و پیوندهای فرهنگی آن با نیشابور (از دیدگاه یاقوت حموی)


گویان و  پیوندهای فرهنگی:

جوین یا گویان، سرزمینی است گسترده و حاصلخیز در خراسان؛ که در جغرافیای امروز، شهرستان‌های جغتای و جوین و حدی از باختر و خاور این دو شهرستان را در بر می‌گیرد. «آزادوار»، «فریومد»، «آق‌قلعه»، «جغتای» و «نقاب»، از مراکز عمده حاکمیتی و اداری این سرزمین، از روزگاران کهن تا امروز بوده و دو شهر «جغتای» و «نقاب»، مراکز دو شهرستان‌ عمده دشت جوین در امروز، یعنی شهرستان‌های «جغتای» و «جوین»، می‌باشند. جوین، از دوران‌های کهن همواره، حلقه ارتباطی میان بسطام و نیشاپور (ابرشهر) بوده و قرارگیری این نقاط، در مسیر جاده تاریخی ابریشم، ژرفا و بار فرهنگی تعاملات آنان را، عمق و محتوای ویژه‌ای بخشیده است. این پیوندها و همبستگی‌های  فرهنگی که ریشه در تاریخ پُردرازنای مشترک مردمان نیشابور، جوین و بسطام دارد، میراثی گرانبها و سرمایه‌ای ارجمند در راستای همکاری‌های ژرف و گسترده میان این سه کهن‌دیار نامدار خاوران ایران به شمار می‌آید. در اینجا، همراه با معرفی مختصر یکی از جغرافیدانان بزرگ قرن ششم و هفتم هجری و اثر معروف وی، ترجمه فارسی بخشی از کتاب او که به «جوین و مشاهیر آن» پرداخته است را بازخوانی می‌نماییم.

ادامه مطلب ...

فرخ تمیمی؛ از نیشابور تا شعر ملّی


فرخ تمیمی؛ شاعر، نویسنده و مترجم نامدار معاصر (1312-1381 خورشیدی)، در بهمن 1312 خورشیدی در نیشابور به دنیا آمد. اسفندماه سیزدهمین سالگرد درگذشت فرخ تمیمی است؛ شاعری که شعر را با درون‌مایه ملی آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار ادبیات ایسنا، فرخ تمیمی ۱۱ بهمن ۱۳۱۲ خورشیدی در نیشابور به دنیا آمد. او فرزند میرزا محمد خان طالقانی از مردم طالقان و از خویشاوندان دکتر ابراهیم حشمت طالقانی، همرزم میرزا کوچک‌خان جنگلی بود. پدرش در جریان انقلاب مشروطه و در هنگام زمامداری محمدولی خان تنکابنی با سران نهضت جنگل تماس نزدیک داشت و یکی از آزادی‌خواهان و نویسندگان کمیته انقلاب مشروطیت رشت به شمار می‌رفت و از سوی حکومت دو بار مأمور مذاکره با سران نهضت جنگل شد. 

ادامه مطلب ...

آقای رییس جمهور! . . . لطفا کدکن و سرولایت نیشابور را دریابید!


مقدمه : همین سال های گذشته بود که با خبر شدیم "بخش آرادان (زادگاه رییس جمهور سابق) که در 10 کیلومتری شهرستان گرمسار و در حاشیه اتوبان تهران -مشهد واقع است با دستور ویژه دولت و با اعمال تبصره مناطق محروم! آنهم فقط با 15.000 جمعیت! رسما به شهرستان ارتقا پیدا گرده است!"اگر چه اهتمام دولت در توجه به مناطق محروم در سالهای اخیر ستودنی بوده است اما کم لطفی و بی توجهی به برخی مناطق همچنان آزار دهنده است. صرف نظر از اینکه چرا وزارت محترم کشور حاضر شده است برخلاف ضوابط تقسیمات کشوری. بخش آرادان (که فاقد محرومیت خاص به جهت نزدیکی به مرکزشهرستان  گرمسار و ارتباط درجه یک جاده ای است) را صرفا به جهت زادگاه رییس جمهور بودن شهرستان کند! آیا همین نگاه مثبت در مناطق واقعا محروم هم حکم فرماست؟
ادامه مطلب ...