نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

نیشابور و میامی، پیمان‌نامه همکاری امضا کردند


بزرگداشت رهبر نیشابوری قیام سربداران

در شامگاه چهارشنبه 30 مرداد 1398، آیین بزرگداشت مجاهد شهید شیخ حسن جوری، در زادگاهش در حومه جنوب شرقی شهر نیشابور برگزار شد. روستای جوری، زادگاه رهبری فکری و معنوی جنبش سربداران خراسان، در ابتدای جاده نیشابور به کدکن و تربت حیدریه، در حدود سه کیلومتری جنوب شرقی میدان فضل (پروفسور حسین صادقی) شهر نیشابور واقع شده است. منطقه‌ای که این روستا در آن قرار گرفته بخشی از محوطه بزرگ باستانی شهر نیشابور کهن، یکی از بزرگترین محوطه‌های باستانی ایران، را تشکیل می‌دهد؛ به همین خاطر در نزدیکی این روستا و بویژه در جبهه شمالی و شرقی، شمار قابل توجهی از محوطه‌ها و بناهای تاریخی و آرامگاه‌های شخصیت‌های بزرگ فرهنگی نیشابور در دسترس است. در نگاهی به محوطه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی این ناحیه، می‌توان موقعیت و شرایط زادبومی را که رهبر سربداران از دوران طفولیت تا جوانی در در دامان آن پرورش یافته را تصور کرد؛ سرزمینی که قرن‌ها گرانیگاه و پشتوانه تاریخ و فرهنگ خراسان بوده است و امروز با اندکی تغییر مکان به سمت شمال غربی؛ شهر نیشابور معاصر، شهر فرهنگی و قطب ادب و هنر خراسان معاصر است.  


 


پیمان همکاری نیشابور و میامی

در آیین بزرگداشت شیخ حسن جوری، چند تن از مسولان دو شهرستان «نیشابور» و «میامی» سخنرانی کردند. از جمله سعید شیبانی،  فرماندار نیشابور، گفت: «شیخ حسن جوری یکی از مفاخر فرهنگی نیشابور و نماد مقاومت در برابر ظلم است که پایه‌گذار حرکتی شد که اثرات و برکات آن تا به امروز ادامه دارد. مراسم گرامیداشت این عالم مجاهد، فرصت مناسبی برای پیوند فرهنگی نیشابور به عنوان زادگاه این بزرگمرد و میامی به عنوان مکانی که در آن مدفون است می‌باشد.» همچنین عباسعلی اصغری، رئیس شورای شهر میامی چنین گفت: «ظهور شیخ حسن جوری از این خطه، نشان‎دهنده غنای فرهنگی و تبلور روح آزادگی در آن است. مقبره این عالم بزگوار در روستای فرومد شهرستان میامی از افتخارات این شهرستان و امانتی از نیشابور نزد ماست. امیدواریم  سال آینده، شاهد برگزاری این مراسم بزرگداشت با حضور بزرگان روستای جوری و نیشابور در محل مقبره این عالم مجاهد و میزبان خوبی برای شما باشیم.» در پایان این آیین، «تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی بین شهرداری‌های نیشابور و میامی» با هدف توسعه گردشگری و حمایت از مولفان و هنرمندان پدید آورنده آثار «با محوریت شیخ حسن جوری» امضا شد.

گفتنی است شهر میامی (مرکز شهرستان میامی در منتهی‌الیه شمال شرقی استان سمنان) در طول جغرافیایی ۵۵ درجه و ۳۹ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و 24 دقیقه از خط استوا و در ارتفاع 1025 متر از سطح دریا واقع است .شهر میامی که در فاصله حدود 300 کیلومتری شرق شهر نیشابور واقع شده، با طی مسافتی ۶۵ کیلومتری به شاهرود می‌رسد. شاهرود و نیشابور از سال 1394 خواهرخوانده شده‌اند. ارتباطات گسترده شهرهای این مسیر که از طریق جاده دامغان – بسطام - نیشابور (بخشی از راه اصلی جاده ابریشم) پیوندهای تاریخی و اشتراکات فرهنگی فراوانی را برای این شهرها به ارمغان آورده است. و امروز این شهرها می‌روند تا پیوندهای دیرین حوزه قومس – نیشابور را احیا نمایند. پیمان خواهرخواندگی شاهرود - نیشابور و تفاهم‌نامه همکاری میامی – نیشابور از این دست تلاش‌هاست.

 

درباره میامی

نام «میامی» (Mayamey) به معنی «جای پرورش انگور» است؛ این نام در متون مختلف به صورت‌های دیگر «میم‌بند»، «میمند»، «میمد»، «میمه»، «مِی مِی» و «میامی» آمده است و گمان می‌رود که شاید نام نخستین شهر میامی، «میم‎بند» بوده است. «میم» به معنای «درخت انگور» و پسوند «بند» به معنی «محل پرورش دادن» است پس میم‌بند یعنی «جای پرورش انگور» یا «تاکستان» است. کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران، به پیشینه تولیدات انگور میامی تا ۸۰۰ سال پیش اشاره نموده است و به باور فریزر جهانگرد اسکاتلندی، پیشینه بقایای قلعه ارگی بالای کوه میامی به دوران پیش از اسلام می‌رسد. اشاره‌ها و مستندات تاریخی نشانگر حضور پیوسته میامی در بستر تاریخ است. از آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی شهر میامی می‌توان به کاروانسرای شاه‌عباسی، مسجد تاریخی آقایان و موزه مردم‌شناسی اشاره نمود. اقتصاد میامی بر پایه کشاورزی است و به تعبیری شهر و شهرستان میامی را می‌توان «قطب کشاورزی استان سمنان» نامید.

قرار گرفتن شهر میامی در مسیر بزرگراه 44 (تهران - خراسان) با حجم بالای ترددهای زیارتی، موقعیت ممتازی را برای توسعه در حوزه خدمات گردشگری برای شهر میامی فراهم نموده است. جاده‌های این شهر به سوی استان‌های خراسان شمالی و یزد از دیگر زیرساخت‌های ارتباطی قابل توجه میامی به شمار می‌آید که زمینه توسعه این شهر را به عنوان یک شهر خدماتی در حوزه‌های مختلف (بویژه حمل و نقل؛ تجارت؛ بهداشت و درمان؛ و آموزش) برای منطقه وسیع شرق استان سمنان و همچنین بخش‌های همجوار در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و یزد هموار می‌نماید. آرامگاه عالم مجاهد شهید شیخ حسن جوری، رهبر نیشابوری نهضت سربداران خراسان، در کلاته میرعلم روستای فیروزآباد پایین دهستان فرومد، در 100 کیلومتری شرق مرکز شهرستان میامی قرار گرفته است. شیخ حسن جوری، علاوه بر اینکه یکی از شخصیت‌های مشترک و نمادین تاریخی-فرهنگی و حلقه پیوند این منطقه با نیشابور، پایگاه تاریخ و فرهنگ خراسان است بلکه از عناصر قوام و ویژه‌سازی هویت‌ تاریخی-فرهنگی شهرستان میامی به شمار می‌آید.


فرزند نیشابورم و در سینه‌ام، 

هزاران خراسان نهفته است ...

«یار خراسانی»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد