نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

سردرگمی در هویت : بینالود نیشابور یا بینالود طرقبه شاندیز؟


از زمان تاسیس شهرستان بینالود (متشکل از دو بخش طرقبه و شاندیز)  9 سال میگذرد. نامی که هنوز برای خیلی ها مشخص و روشن نیست چرا و از کجا آمده است که احتمالا مجاورت این شهرستان با رشته کوه بینالود منشا این نام است. اما این نام نارضایتی هایی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده است. بسیاری از مردم محلی بر این باورند که این نام  سنخیتی با طرقبه و شاندیز ندارد و در واقع این اسم تداعی کننده بینالود نیشابور است. در یک نظرسنجی که خبرنگار روزنامه قدس با صدها شهروند مشهدی و سایر شهرهای استان  مبنی بر اینکه شهرستان بینالود کجاست؟ در میان گذاشت. همه آنها بدون استثنا به نیشابور اشاره کردند.مجموع این تضادها باعث شده تا نام بینالود به عنوان اسم رسمی و شناسنامه ای این شهرستان باقی بماند اما در سطح محلی از اسم طرقبه شاندیز استفاده شود.با کمی دقت در تابلوهای ادارات. مکاتبات اداری و ... متوجه میشوید که بسیاری از افراد. نهادها و ارگان ها در استفاده از نام بینالود یا طرقبه شاندیز مردد هستند به همین دلیل همواره  به دنبال اسم طرقبه شاندیز نام بینالود را در داخل پرانتز می آورند تا بحث مصوبه قانونی آن رعایت شود.البته در بین مردم این منطقه هیچگاه کلمه بینالود ورود پیدا نکرده و این خود دلیل دیگری است که باید علایق و نظرات مردم در نظر گرفته شود.فرماندار طرقبه شاندیز اما در این خصوص میگوید : موضوع تغییر نام شهرستان و حذف نام بینالود از طریق فرمانداری در حال پیگیری است و با استان مکاتبه داشته ایم. چندی پیش هم معاون سیاسی اجتماعی استاندار قول پیگیری تغییر نام را داد. امیدواریم این خواسته مردم طرقبه شاندیز هرچه سریعتر محقق شود.منبع : روزنامه قدس + وبگاه نیشابور سرزمین بینالود http://binalud.blogsky.com/ 
ادامه مطلب ...

ماه و ماهی و کوچ : ترانه هایی که بنام نیشابور خوانده شدند + دانلود موزیک

 آه از نفس پاک تو و صبح نشابور/ از چشم تو و حجره ی فیروزه تراشی. بخشی از شعری است که آنرا علیرضا بدیع (شاعر توانمند و جوان نیشابوری) سراینده است. این شعر  سپس توسط حجت اشرف زاده خواننده مشهور و البته همشهری او تبدیل به ترانه ای شد بنام ماه و ماهی که توانست محبوبیت زیادی بین مخاطبان خود داشته باشد. همچنین بیت :گمگشته عاشق به شهر دورمان کوچ/ چون فیروزه یاران به نیشابورمان کوچ نیز بخشی از  شعر آلبوم  کوچ اثر مجید اخشابی دیگر خواننده مشهور ایرانی است که قبلا در تیزر پایانی فیلم متهم گریخت نیز به کارگردانی رضا عطاران  به اجرا درآمد  - در این بخش به نشانه تقدیر از این دو هنرمند محبوب کشورمان فایل صوتی  این آثار را تقدیم حضور مخاطبان میکنیم - منبع : نیشابور سرزمین بینالود  http://binalud.blogsky.com

ادامه مطلب ...

هنر سفالگری نیشابور احیا می‌شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، زارع‌صفت در جلسه تشکیل کمیته ساماندهی و توسعه بازار سفال نیشابور اظهار کرد: میراث فرهنگی خراسان رضوی ظرفیت بالایی در حوزه صنایع دستی استان دارد و سفال نیشابور هم یکی از صنایع دستی بوده که از قدیم‌الایام مورد استفاده قرار می‌گرفته است بویژه در قرون دوم و سوم هجری سفال نیشابور دارای شهرت جهانی بوده است.

وی در ارتباط با اینکه هم اکنون این سفال مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و به عنوان یک نیاز مطرح است افزود: سفال مند گناباد یکی از موارد صنایع دستی است که حداقل از 500 سال پیش نسل به نسل گذشته و توانسته وضعیت خود را حفظ کند و همپای سفال لالجین همدان و میبد یزد خودنمایی کند. زارع صفت ادامه داد: تشکیل کمیته ساماندهی و توسعه بازار سفال نیشابور در دستور کار قرار گرفت که نمایندگانی از میراث فرهنگی، اداره تعاون و فنی و حرفه ای  و بخش خصوصی با عضویت در ان  بتوانند در این راستا تصمیم‌ساز باشند. مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، در بیان اینکه باید این هنر احیا شود گفت: در بخش خصوصی و هنرمندان صنایع دستی همت داشته باشند تا این هنر احیا شود، سپس دستگاه‌های اداری امورات و مشکلات را مرتفع سازند تا در تولید، توسعه، آموزش و پژوهش به بار بنشیند.

طراحی و تدوین کتاب «نیشابور کهن» ویژه گردشگران پایان یافت

کتاب نیشابور کهن دارای 30 صفحه و در قطع خشتی است

و بصورت تمام رنگی طراحی و تدوین شده است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، مکرمی فر مدیر پایگاه پژوهشی منطقه تاریخی-فرهنگی نیشابور  بیان کرد: این کتاب عمدتاً به زوایای منطقه تاریخی  و  فرهنگی نیشابور که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است می باشد و هدف از آن اشنایی با اهمیت نیشابور کهن و نیز نقش اهمیت نیشابور در تاریخ ایران زمین است.  این کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی تدوین و پس از تأمین و تخصیص اعتبار در سال جاری انتشار خواهد یافت. 
ادامه مطلب ...