نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

ارتقای دهستان غزالی به بخش: مهمترین درخواست مردم فدیشه از دولت

در سفر اولین فرماندار شهرستان میان جلگه به دهستان غزالی و روستای فدیشه برخی از مهمترین مطالبات مردمی از جمله لزوم پیگیری ارتقاء دهستان غزالی (فدیشه) به بخش ، ایجاد شهرک صنعتی و جذب سرمایه گذار جهت ایجاد اشتغال در منطقه ، بهبود راههای جاده ای، مشکلات مربوط به مسکن اهالی روستا و… مطرح شد که  پیگیری این مطالبات از طریق مراجع ذیصلاح با همراهی دهیاری ، اعضای شورای اسلامی بویژه مردم و معتمدین محلی ، مورد تاکید قرار گرفت.(1)  


 شایان ذکر است دهستان غزالی داری 15 روستای دارای سکنه و جمعیت حدود 9000 نفری است و مرکز این دهستان (فدیشه) در 32 کیلومتری غرب شهر «عشق آباد» (مرکز شهرستان میان جلگه) و در 45 کیلومتری جنوب غربی شهر نیشابور واقع شده است.  از شمال دهستان غزالی و روستای فدیشه اتوبان نیشابور- تهران و رودخانه فصلی "کال شور" می‌گذرد ومرقد امام زاده عبدالله (ع) از نوادگان امام زین العابدین (ع) در یک کیلومتری غرب فدیشه و در مسیر جاده شامکان واقع شده است. فدیشه که مردمان بسیار معتقد و مومن و انقلابی دارد در بین روستاهای اطراف منطقه از اهمیت مذهبی خاصی برخوردار است. تعزیه خوانی 200 ساله عاشورای "فدیشه" شاهدی از فرهنگ دینی این روستا است که سالانه با مشارکت روستاییان و با حضور گسترده مسافران از شهرهای استان برگزار می‌شود.(2) 


باید یادآور شد که روستای فدیشه ازسال 1322 تا سال 1339 مرکز بخش فدیشه شهرستان نیشابور بوده است که متاسفانه با تغییر مسیر جاده ارتباطی  نیشابور به تهران در دهه 1330 و سخت شدن مشکل ارتباطی روستا های دیگر با ان ، و با تصویب هیات دولت. بخشداری به روستای بزغان (فیروزه فعلی) منتقل شد و نام بخش فدیشه به بخش تحت جلگه تغییر کرد(2) - این درحالی است که علیرغم ارتقای عشق آباد به بخش در سال 1368 و ارتقای فیروزه به شهرستان در سال 1386 و ارتقای شامکان در سال 1399 و نهایتا ارتقای عشق آباد به شهرستان  درسال 1401 - اما روستای مهم و تاریخی فدیشه همچنان در حد روستا و مرکز دهستان باقی مانده است و نیازمند توجه ویژه و ارتقا - توسعه و محرومیت زدایی است./ نیشابور سرزمین بینالود(خراسان مرکزی)


منابع:

1-وبگاه حسین عبدی-فرماندار میان جلگه-خرداد 1402

2-وبگاه جغیرافیای شهرستان میان جلگه-شهریور 1389

نظرات 1 + ارسال نظر
بیدخوری شنبه 31 تیر 1402 ساعت 20:19

من فدیشه و روستاهای اطرافش رو رفتم. موقعیت جغرافیایی و ارتباطی خوبی داره ولی حیف که خیلی محروم و مظلوم واقع شده. واقعا حقشه که تبدیل به بخش بشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد