نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

افتتاح بزرگراه نیشابور- فیروزه : نویدی برای توسعه شمال غرب خراسان

بزرگراه نیشابور فیروزه به طول 15 کیلومتر با حضور استاندار خراسان رضوی . فرماندار فیروزه و نماینده مردم نیشابور و فیروزه به بهره برداری رسید.این پروژه که به گفته مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی   از سال ۸۳ شروع شده بود  به دلیل کمبود اعتبارات متأسفانه مدتی متوقف بود، اما خوشبختانه از سال ۹۳ با پیگیری‌های اداره کل، فرمانداری فیروزه و نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، اعتباری برای ادامه این پروژه مهیا شد.گفتنی است این مسیر علاوه بر ارتباط بین شهرستان های نیشابور و  فیروزه . مسیر ارتباطی چندین مجتمع صنعتی از جمله مجتمع بزرگ فولاد نیشابور و نیز چند شهرستان از جمله سرولایت. قوچان. اسفراین. خوشاب.جوین.جغتای و جاجرم نیز می باشد که در صورت امتداد بزرگراهی این مسیر از فیروزه به سمت خوشاب. جوین و جغتای . منجر به توسعه شمال غرب خراسان رضوی نیز خواهد گردید که البته این موضوع مطالبه و پیگیری مردم و مسئولان را می طلبد.

منبع : نیشابور سرزمین بینالود  http://binalud.blogsky.com

مستند «مردم خیال»، میزبان چند مقوله از میراث نیشابور، در جشنواره تهران

مستند «مردم خیال»، تولید سیمای خراسان رضوی، که در آن به مقوله‌هایی از میراث فرهنگی نیشابور و چند شهرستان دیگر خراسان با درونمایه نقش سرو، به عنوان یک نماد ایرانی، پرداخته شده است، به سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، بخش مسابقه مستند، راه یافت. تخته‌فرش‌هایی در نیشابور و علم عزاداری نیشابور، از جمله مقوله‌های میراث فرهنگی این خطه از خراسان هستند که در مستند «خیال مردم»، بازتاب یافته‌اند. بهره‎برداری از این مستند، در راستای آرشیوسازی و همچنین فعالیت‌های مرتبط با پاسداری از میراث نیشابور، به ویژه در حوزه میراث نامموس و ICCN، پیشنهاد می‌گردد.

ادامه مطلب ...

نیشابور؛ تأثیرگذارترین قطب جمعیتی شمال شرق ایران در جاده ابریشم


«تأثیرات متقابل نیشابور و راه ابریشم در دوره ساسانی»، مقاله‌ای است که در فصلنامه مطالعات باستانشناسی دانشگاه تهران منتشر شده. میثم لباف خانیکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در بخشی از مقدمه این مقاله چنین نوشته است: «تداوم تولید اقتصادی و حیات ساختار سیاسی- اجتماعی نیشابور، در اثر ارتباط و تعامل  این شهر، با دیگر مراکز تولید و حوزه­‌های جمعیتی و فرهنگی بود. امکان برقراری این ارتباط از طریق مسیری بود که از سواحل شرقی مدیترانه شروع شده، از نیشابور می‌گذشت و تا ایالت‌های غربی چین ادامه می‌یافت. راه بزرگ خراسان که در یک سده اخیر، به نام «راه ابریشم» شهرت یافته است، نه ­تنها زمینه تبادل کالا میان جوامع مختلف را مهیا می‌ساخت، بلکه مسیری برای تبادل فرهنگ، اندیشه و اعتقادات مردمان شرق و غرب آسیا نیز به­ شمار می‌رفت. نیشابور در میانه این راه، در مقام «مسکن بازرگانان»، یکی از کانون‌های صادرات و واردات کالاهای تجاری و یکی از عمده‌ترین مراکز تلاقی افکار و فرهنگ‌های مختلف به شمار می‌رفت. گزارش جغرافیانگاران متقدم از تولید انواع منسوجات در نیشابور و استخراج مرغوب‌ترین سنگ‌ها از معادن آن شهر، گویای نقش تأثیرگذار نیشابور در مبادلات بازرگانی راه ابریشم است.

ادامه مطلب ...