نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

هدیه یزد به نیشابور در سرزمین بینالود آرام گرفت


پیکر مرحوم دکتر محمد علی اسلامی ندوشن، ادیب، نویسنده و محقق مشهور ایرانی، پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ با استقبال باشکوه مردم فرهنگ دوست ایران و نیشابور در آرامگاه مشاهیر نیشابور (مجاور آرامگاه عطار) به خاک سپرده شد. وی که پنجم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ در کانادا از دنیا رفته بود به صورت امانی و موقت در آرامگاهی در ونکوور به خاک سپرده شده بود. او وصیت کرده بود که پس از فوت در شهر نیشابور به خاک سپرده شود آنطور که میگوید:

«خواست من است که چون روز محتوم فرار رسد جنازه را از دانشگاه تهران گذرانده به نیشابور انتقال دهند و از آنجا ببرند و در دامنه کوه بینالود به خاک بسپارند. خراسان پرتاریخ‌ترین ایالت ایران است و نیشابور بلاکشیده‌ترین شهر ایران. اگر فوت من در خارج از ایران صورت گرفت جنازه به ایران انتقال داده شود» 

یکی از فیلسوفان و ادیبان کشور در مراسم خاکسپاری او در نیشابور گفت: «جز آستان توام در جهان پناهی نیست...» این احساسی است که او نسبت به ایران داشت. دکتر اصغر دادبه افزود: من حامل پیام و سلام همشهریان او و همشهریان خودم به مردم خراسان بزرگ به طور عام و نیشابور به طور خاص هستم و این امانت را به دست شما می‌سپارم، ایران در جهان دل جهان است و یزد ما در وسط آن کویر دل ایران قرار دارد. استاد فلسفهٔ اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: چنان که استاد ندوشن هم گفتند، نیشابور خلاصه فرهنگ خراسان یعنی خلاصه فرهنگ ایران است، ایشان نیشابور را با این پیشینه که ۲ نماد آن عطار و خیام هستند و در اینجا آرمیده اند، به عنوان آرامگاه ابدی خود انتخاب کرد، در واقع این هدیه یزد به نیشابور بود

گزارش تصویری از مراسم خاکسپاری اسلامی ندوشن در نیشابور - کلیک کنید


نظرات 2 + ارسال نظر
بزرگی دوشنبه 6 آذر 1402 ساعت 21:08

چه انتخاب نیکی است برای آرامگاه او در نیشابور

قادری جمعه 3 آذر 1402 ساعت 23:13

روحش شاد و یادش گرامی باد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد