نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

افتتاح موزه قلب پروفسور حسین صادقی : قلبی که برای نیشابور می تپد

موزه قلب نیشابور به همت پروفسور حسین صادقی (جراح نام آشنا و مشهور بین المللی نیشابور) در مجموعه بزرگ افلاکنمای حکیم عمر خیام  افتتاح شد. این مجموعه منحصر به فرد  گنجینه‌ای علمی شامل تجهیزات، عکس‌ها و اسناد متنوعی است که می‌تواند مورد استفاده دانشجویان و محققان قرار گیرد و  قرار است به مرور زمان بر این‌مجموعه افزوده شود». پروفسور صادقی گفت: «هدف از ایجاد این موزه در کنار افلاک نما -آشنایی مردم با این عضو حیاتی است تا پس از دیدن مجموعه افلاک و صورت‌های فلکی- در موزه قلب با کارکرد این عضو شگفت‌انگیز و پیچیده بیشتر آشنا شوند».  
پروفسور حسین صادقی پنجم بهمن ۱۳۰۸ در خانواده‌ای ادب دوست در شهر چکنه مرکز بخش سرولایت شهرستان نیشابور به دنیا آمد. صادقی در سال ۱۳۲۹ در آزمون‌های مرسوم آن زمان جهت ورود به دانشگاه شرکت کرد، و موفق گردید در کنکور دانشکده‌های پزشکی، فیزیک و اعزام به خارج پذیرفته شود و پس از آن جهت ادامه تحصیل راهی سوییس گردید، تا اینکه در سال ۱۳۳۶ دکترای پزشکی خود را از دانشگاه پزشکی لوزان دریافت داشت. سپس جهت اخذ تخصص عازم آمریکا گردید و توانست در سال ۱۳۴۲ بورد تخصصی جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی قلب و ریه را از دانشگاه‌های معتبر آمریکا دریافت دارد.

پروفسور صادقی در مدت اشتغال در حدود دو هزار نفر از هموطنان خویش را عمل جراحی قلب نموده‌است. همچنین به دلیل تبحر بسیار و نتایج درخشان، دو نفر از رؤسای جمهور کشور سوئیس را نیز عمل جراحی قلب نموده‌است. پروفسور صادقی پس از بازنشستگی بیشتر به کارهای ادبی پرداخت، وی بواسطه آشنایی دیرین با ادبیات فارسی، تصمیم به ترجمه رباعیات خیام به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی نموده که با تلاش ایشان اثری  به چاپ رسید. گفتنی است که میدان مجاور افلاکنمای خیام و موزه قلب در نیشابور به پاسداشت این پزشک ایرانی-  بنام پروفسور صادقی نامگذاری شده است.

منبع : نیشابور سرزمین بینالود - https://binalud.blogsky.com - با استفاده از برخی منابع خبری ( ایرنا- ویکی پدیا و...)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد