نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

دولت تعیین تکلیف کند : ارتقای تقسیمات کشوری نیشابور چه شد؟؟؟

. با توجه به دوره بی بند و باری ارتقای تقسیمات کشوری در دوره دولت پر مهر سابق(!)  و ایجاد بیش از ۹۱ شهرستان در هشت سال ( یعنی هر ۳۲ روز یک شهرستان )، دولت تدبیر و امید از زمان روی کار آمدن در ۱۲ امرداد ۱۳۹۲ترجیح داد تا تقسیمات کشوری را موقتا تعطیل نماید . در دولت تدبیر و امید از همان ابتدا و حتی در دفاعیات وزیر کشور در جلسه رای اعتماد صحبت از تهیه طرح جامع تقسیمات کشوری شد و قرار بود این طرح ظرف شش ماه تهیه گردد و پس از چکش کاری مجلس، اجرایی شود، اما متاسفانه این طرح تهیه نشد و بالتبع اجرایی هم نگردید. دولت با این استدلال که در دولت قبل خیلی در قضیه تقسیمات کشور ولنگاری وجود داشته، در تقسیمات کشوری قفل شد و مشخص هم نشد که «کلیددار حل مشکلات کشور»، کلید تقسیمات کشوری را به دست چه کسی سپرده است؟ در سال ۱۳۹۶ و قبل از انتخابات  ریاست جمهوری دوره دوازدهم، گشایشی در امر تقسیمات صورت گرفت و تا پایان سال ۱۳۹۶ تعداد ۴۰ روستای کشور به شهر ارتقا یافت که متاسفانه سهم نیشابور و فیروزه از ارتقای روستاهای ۴۰ گانه به شهر، «هیچ» بود

از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا اول آذر ماه و در ادامه روند تغییر آرام و ارتقای واحد های تقسیمات کشوری، تعداد ۸ روستا در مناطق مختلف کشور به شهر تبدیل شدند و در ۱۵ مهرماه بالاخره بعد از گذشت حدود ۵ سال و ۲ماه از عمر دولت روحانی شاهد ایجاد اولین  شهرستان در تقسیمات کشوری بودیم. اولین شهرستان در استان خراسان رضوی و با ارتقای بخش صالح آباد شهرستان تربت جام، ایجاد گردید. همزمان در این شهرستان جدید، بخش جنت آباد به عنوان بخش تابعه آن تاسیس گردید. با ارتقای صالح آباد تعداد شهرستان های کشور به عدد ۴۳۰ رسید.

در جلسه ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۷ هیات دولت نیز دو شهرستان جدید تایید تاسیس گرفتند؛ بخش بمپور شهرستان ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان با حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت به شهرستان تبدیل شد و بخش کلاتان در تابعه آن ایجاد شد.  همچنین بخش هوراند در شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی با ۲۱ هزار نفر جمعیت به شهرستان ارتقا یافت و بخش چهاردانگه در تابعه آن تاسیس گردید.البته همچنین در این جلسه چهار بخش دیگر هم ایجاد شد: بخش حرا در شهرستان قشم و بخش مهرگان در شهرستان سراوان و بخش فندقلو در شهرستان اهر  و بخش جوقین در شهرستان شهریار.



اما علیرغم اینکه از اوایل سال ۹۶ گویا گشایشی در امر تقسیمات کشوری پیدا شده و در دو ماه اخیر در حال اوج گرفتن است، باز هم شاهد بی‌خبری در حوزه ارتقای واحد های تقسیمات کشوری در حوزه نیشابور بزرگ هستیم. با آنکه پرونده ارتقای سه روستای گرماب شهرستان فیروزه و اسحاق آباد زبرخان و برزنون سرولایت چندین سال است در وزارت کشور و در نوبت مصوبه هیات دولت  است، از گردونه بیرون ماندند .

ارتقای بخش زبرخان به شهرستان از سال ۱۳۸۳ با تهیه طرح توجیهی، مطرح است اما گویا برای زبرخان نیز قرار نیست اتقاقی بیفتد. بخشی که از ۱۰ شهرستان فعلی استان جمعیت بیشتری دارد و  با داشتن طرح توجیهی ارتقا به شهرستان که ۱۵ سال پیش تهیه شده از سال ۱۳۲۳ همچنان در سطح بخش باقیمانده است. اکنون و با ارتقای صالح آباد، زبرخان منتظراست تا به سی امین شهرستان خراسان رضوی تبدیل شود .


طبق آمار رسمی سال ۱۳۹۵، جمعیت بخش زیرخان از شهرستان هایی مانند جغتای(۴۹۱۷۵)، جوین(۵۴۴۸۸)، خوشاب(۳۷۱۸۱)، فیروزه (۳۷۵۳۹)، داورزن (۲۱۹۱۱)، کلات (۳۶۲۳۷)، بجستان(۳۱۲۰۷)، خلیل آباد(۵۱۷۰۱)، باخرز(۵۴۶۱۵)،  مهولات(۵۱۴۰۹) و صالح آباد (۴۳۴۲۶ نفر) بیشتر است. همچنین بخش زبرخان نیشابور به تنهایی جمعیتش از ۱۴۰ شهرستان کشور بیشتر است .این بخش در بین ۱۰۵۷ بخش کشور رتبه ۲۴۱ و در بین ۷۲ بخش فعلی استان خراسان رضوی، رتبه ۱۵ را داراست. این بخش از معدود بخش های کشور است که سه نقطه شهری و چهار امام جمعه و دادگستری و دادستانی مستقل دارد. همچنین بیش از ۲۵۰ واحد صنعتی دارد و قطب گردشگری مذهبی و سیاحتی است. این بخش ۱۱۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد.


بخش میان جلگه نیز با داشتن طرح توجیهی ۱۵ ساله در انتظار  ارتقاست. بخشی که بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد و رتبه ۳۳۹ در بین بخش های کشور  و رتبه ۲۱ در سطح استان خراسان رضوی را داراست. بخش میان جلگه حدود ۳۱۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و یکی از محروم ترین مناطق کشور است. میان جلگه نیز پس از سال ها چشیدن محرومیت اکنون و پس از سالها، منتظر ارتقاست. بخش سرولایت هم از جمله محروم ترین و دورافتاده ترین بخش های نیشابور است که سالهاست در انتظار ارتقا به شهرستان است اما گویا تا زمانی که زبرخان و میان جلگه تعیین تکلیف نشوند سرولایتی ها به حقشان نخواهند رسید!

اما اکنون که پس از سال ها گشایشی در تقسیمات کشوری پیش آمده، ۱۰۰ هزار نفر ساکنین بخش های زبرخان و میان جلگه و نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان نیشابور، انتظار اعلام ارتقای این دو بخش را دارند که امید است مسولین محلی  و استانی و ملی به این خواسته به حق مردم صبور و قانون مدار و پشتیبان نظام، جامه عمل بپوشانند. این امر قطعا نیاز به همکاری و پیگیری فرماندار  و معاون استاندار، نمایندگان مجلس، استاندار و معاونت سیاسی استانداری و وزارت کشور است و امیدواریم به زودی شاهد این امر باشیم و دولت بیش از این مردم نیشابور را معطل نگه ندارد.

برگرفته از یادداشت محمد تاجیک در نشریه خیام نامه - باز انتشار : نیشابور سرزمین بینالود
نظرات 3 + ارسال نظر
یادگار دوشنبه 23 فروردین 1400 ساعت 19:32

زبرخان شهرستان شد و اسحاق آباد و گرماب شهر شدند. امیدواریم دولت فعلی با ارتقای باقی مناطق نیشابور یادگاری خوبی از خود باقی بگذارد

بله درست است و متشکریم. اما ارتقای میانجلگه و سرولایت نیشابور به شهرستان و نیز ارتقای دهستان ها و روستاهای بزرگ نیشابور و فیروزه و زبرخان به بخش و شهر باقی مانده است و انتظار میرود اقدام شود

صابری جمعه 25 مهر 1399 ساعت 16:08

چرا دولت درباره ارتقای تقسیمات کشوری نیشابور اینقدر ضعیف عمل میکند؟
تا الان فقط ۴ روستای خودمان را برگرداند و یک بخش را شهرستان کرد، همین!!!

پس ارتقای روستاهای بزرگ به شهر، ارتقای دهستان ها به بخش و ارتقای بخش های باقی مانده به شهرستان چه میشود؟؟؟

محمدرضا چهارشنبه 3 بهمن 1397 ساعت 12:33

با سلام و خدا قوت پیج اقای گرمابی رو توی اینستاگرام فالو کنید برای تمام مطالب خواسته نیشابور همیشه اخرین خبر رو میذارن استوری های اخرشون بابت ارتقا بخش ها و بومی کردن هیئت مدیره فولاد و فرودگاه و ورزشگاه انقلاب و ارتقا دانشکده علوم پزشکی به دانشگاه بود که خیلی امیدوار کننده و خوب بود. با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد