نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

نخستین یادواره شیخ حسن جوری، در نیشابور برگزار می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری نیشابور از برگزاری نخستین یادواره شیخ حسن جوری، رهبر قیام سربداران همزمان با سالروز تولد وی 4 مرداد 95 در زادگاهش روستای جوری این شهرستان خبر داد. به گزارش خبرنگار آریا در نیشابور؛  رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری نیشابور اظهار کرد: شیخ حسن جوری یکی از رهبران مذهبی نهضت سربداران بود که این نهضت در قرن هشتم هجری موفق شد با دلاوری‌های غیرتمندانه مردم خراسان، به 120 سال ظلم و تعدی حاکمان مغول در بخش‌های شرقی و مرکزی ایران پایان دهد و اولین حکومت مردمی شیعه دوازده امامی را به پایتختی دارالمومنین خراسان، پایه‌گذاری نماید.

مهندس کوثری افزود: شیخ مجاهد «شیخ حسن جوری»، اقامت‌های کوتاه‌مدتی در شهرهای نیشابور، ابیورد، خبوشان، بلخ، ترکستان، خواف، هرات و قهستان را تجربه کرد، اما در هیچ کجای دیگر از گزند متعصبان خشک‌اندیش و قدرت‌طلبان و دنیاداران در امان نماند و زندگی مخفیانه او تا مدت‌های زیادی ادامه یافت. تا اینکه سرانجام شیخ حسن جوری به نزد امیر وجیه‌الدین مسعود باشتینی یکی از امرای خوشنام سربداران رفت و مدتی آرام یافت و رسما به جایگاه دومین رهبر مذهبی سربداران پس از شیخ خلیفه مازندرانی دست یافت. ‏

وی خاطرنشان کرد:  این یادواره، با هدف بزرگداشت یاد عالم مبارز، «شیخ حسن جوری»،  به همت اداره میراث فرهنگی نیشابور و با همکاری فرمانداری، بخشداری مرکزی، شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج، بنیاد شهید و امور ایثارگران، رسانه آی پی مدیا،دوستداران میراث فرهنگی و دهیاری و شورای اسلامی روستای جوری در 4 مرداد 95 در زادگاه شیخ حسن جوری برگزار می‌شود.

کوثری یادآور شد: ‏:مکان رویدادها از جمله مواردی است که می‌تواند در شناساندن نیشابور موثر باشد و  با توجه به رویکرد دولت به مبحث گردشگری و ظرفیت‌های فراوان شهرستان در این حوزه تلاش کردیم، تا این نگاه در تمامی مناطق و سطح شهرستان حاکم شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور تصریح کرد: دهیاری‌ها و شوراها نوک پیکان طرح گردشگری شهرستان هستند و باید به یک جمع‌بندی برسند که می‌توانند در کنار دامداری و یا کشاورزی، از بحث گردشگری نیز ذی‌نفع شوند.

نظرات 1 + ارسال نظر
نیشابور انلاین چهارشنبه 6 مرداد 1395 ساعت 12:46 http://neyshabouronline.blogfa.com/

با سلام همکار گرامی
شما در پایگاه خبری نیشابور انلاین لینک شدید
لطفا ما را در پایگاه خود لیمک کنید با نام نیشابور انلاین و ادرس
http://neyshabouronline.blogfa.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد