نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

نیشابور، سرچشمه فرهنگ ایرانی


در 24 اردیبهشت 1395، نشست معرفی برنامه‌های «نیشابور، پایتخت کتاب ایران» برگزار شد. در این نشست؛ سیدعباس صالحی (معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدرضا صالحی امیری (رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی)، غلامحسین مظفری (فرماندار نیشابور)، محمود اسعدی (دبیر چهرههای ماندگار کشور) و عباس کرخی (رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور) سخنرانی نمودند. در زیر گزیده‌ای از سخنان معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، که در ایرنا بازتاب یافته است، می‌آید:


معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیشابور را سرچشمه فرهنگ ایرانی دانست و گفت: می توان درباره این شهر به عنوان قطب فرهنگی، ادبی، دینی، هنری و علمی جهان اسلام و ایران، دانش‌نامه‌هایی نوشت ... وی نیشابور را نگینی بر تارک فرهنگ ایران دانست و اظهار امیدواری کرد: تجربه این شهر به پایتخت و شهرهای دیگر منتقل شود.

 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در این نشست گفت: انتخاب نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران در شان این شهر بود و انگیزه اصلی برای فعالان در این حوزه، برجسته‌سازی مقوله فرهنگ و مصرف فرهنگی است ... از ابتدا انگیزه زیادی روی این شهر داشتیم. نیشابور به لحاظ جوهره ذاتی یک مرکز و قطب فرهنگی است که باید سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی خوبی روی آن انجام شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار کرد: نیشابور دارای سبقه تاریخی، دینی و هویت تمدنی است. این شهر بیش از دو هزار و 400 شهید تقدیم نظام کرده و افراد بزرگی در این شهر حضور دارند که منشا خدمات ارزشمندی در کشور بوده‌اند. صالحی امیری با بیان این که نیشابور دارای هویت فرهنگی است توضیح داد: با انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران غبار از چهره گرفته شد و جوهره وجودی آن برجسته‌تر شد.

وی تاکید کرد: باید با الگوسازی برای سایر شهرهای کشور پیش رویم اکنون بسیاری از شهرها در رقابت با نیشابور قرار گرفته‌اند از این رو لازم است این حرکت تداوم داشته باشد و پایتخت کتاب ایران تنها محدود به یک شهر و یک سال نباشد. به گفته صالحی امیری اگر قرار است در کشور توسعه ای شکل گیرد مجرای آن فرهنگ است و تا انسان ساخته نشود جامعه ای اصلاح نمی شود از این رو باید تلاش کرد فرهنگ را به عنوان بستر اصلی توسعه به کشور را معرفی کنیم.

برای خواندن متن کامل خبر به وبگاه ایرنا، مراجعه نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد