نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

یادی از زنده‌یاد استاد حیدر یغمای نیشابوری

دوم اسفندماه، بیست و هشتمین سالگرد درگذشت استاد حیدر یغمای نیشابوری است. مطلبی که در زیر می‌خوانید در خبرگزاری آریا به یادبود درگذشت این چامه‌سرای مردمی و نامدار نیشابوری، منتشر شده است.



به یادبود بیست و هشتمین سال درگذشت حیدر یغما شاعر خشتمال نیشابوری
خبرگزاری آریا- حیدر یغما شاعر خشتمال نیشابوری  در سال 1302 در قریه صومعه از روستاهای  بخش مرکزی نیشابور دیده به جهان گشود، و دوران کودکی خود را در این روستا سپری کرد.

در خراسان آن قدر گوهر بپاشم از ادب

تا بَرَندی تحـفه در شیراز از آستــان من

  

به گزارش خبرنگار آریا در نیشابور، حیدر یغما شاعر خشتمال نیشابوری  در سال 1302  در قریه صومعه از روستاهای  بخش مرکزی نیشابور دیده به جهان گشود، و دوران کودکی خود را در این روستا سپری کرد. او سواد خواندن و نوشتن نداشت، و در جوانی کارگری را پیشه ی خود کرد. سپس به خشتمالی مشغول شد. در سن 34 سالگی صفورا معشوق خویش را برگزید، و با وی  ازدواج کرد. پس از مدتی تصمیم به سوادآموزی گرفت، و ابتدا قرآن را آموخت زیرا معتقد بود که فارسی را از کتاب اکابر شروع کرده است، و تخته‌سیاهش تابلو مغازه‌ها بود. در خواندن قرآن به درجه استادی رسید، که مجمع قرائت قرآن را تشکیل داد، و شاگردان زیادی را در این راه تربیت کرد.  آنگاه از سال 1342 و در سن 40 سالگی اولین ابیاتش را سرود، که درونمایه‌ی اصلی اشعار نخست وی را، مسائل دینی، مدح ائمه اطهار (س) و حکایات و روایات مذهبی تشکیل می‌داد. در سال 1347 اولین مجموعه شعر وی با عنوان «اشک عاشورا» به زیور چاپ آراسته شد،  و در سال 1350 موفق گردید، با مشکلات فراوان زندگی، رباعیاتش را به چاپ برساند.  در سال 1355 نیز نخستین مجموعه غزلیاتش را با همیاری یکی از دوستان متمکن خویش، در تهران، به چاپ رسانید. در سال 1365 مجموعه «سیری در غزلیات یغما» به همت چند تن از دوستان وی به چاپ رسید.


یغما در طول 24 سال دوران شاعری خویش بیش از 40 هزار بیت شعر در قالب های غزل، قصیده، مثنوی، ترکیب بند، شعر محلی و رباعی سرود که آخرین شعر وی، سه روز قبل از وفاتش سروده شد. تا اینکه  در دوم اسفنده ماه 1366 چشم از جهان فرو بست و اهالی فرهنگ دوست و شاعر پرور نیشابور وی را طی مراسمی با شکوه تشییع نموده و در مکانی میان آرامگاه خیام و عطار به خاک سپردند و مقبره‌ای بر آن بنا نهادند .

در وقت سحر که مهر خاور از نور،      دُر بار کنـــد دشــت و دَرِ نیشابور

در گلشـــن خیام و جـــــوار عطار       دیوانه‌ام ار یاد کنـــم جنت و حور!

 

پس از درگذشت وی در سال  1373 گزیده‌ی آثار و اشعار حیدر یغما توسط جواد محقق نیشابوری گردآوری، و در مجموعه‌ی «شاعر خشتمال» به چاپ رسید و در سال 1377، «دیوان  حیدر یغما» به  اهتمام  زنده‌یاد سعید کاویانی سردبیر نشریه «صبح نیشابور« به زیور طبع آراسته شد و در سال 1385 نیز کتاب «دیوان حیدر یغما» با  تغییراتی توسط فرزندش ابوالفضل یغما و در سال 1392 «دیوان کامل حیدر یغما» توسط مهدی نوروز و جواد محقق نیشابوری به دوستداران  فرهنگ و ادب ارائه شد(منبع: خبرگزاری آریا) .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد