نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

«شب آلبر کامو» در نیشابور

آلبر کامو (Albert Camus) رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و مقاله‌نویس مشهور فرانسوی است که در الجزایر، زاده شده است. در ایران از آثار این نویسنده سرشناس فرانسوی، آثار پرشماری به فارسی، ترجمه شده است. رمان «بیگانه» با ترجمه مرحوم جلال آل احمد و مرحوم علی‌اصغر خبره‌زاده، منتشر شد و بعد از آن هم هشت بار دیگر ترجمه شد. «سقوط» 6 بار، «طاعون» 5 بار، «کالیگولا» 4 بار و «افسانه سیزیف» هم 4 بار برگردان فارسی شدند که از اقبال فارسی‌خوانان به کار این نویسنده نامدار حکایت می‌کند.



نیشابور، با پیشینه غنی در تاریخ فرهنگ و ادب ایران‌زمین، قطب فرهنگی و ادبی خراسان به شمار می‌آید. به نقل از وبگاه روزنامه ایران: «شب آلبر کامو» نویسنده و روزنامه‌نگار فرانسوی‌ در نیشابور به همت انجمن داستان این شهرستان برگزار شد. در این نشست ادبی که یکشنبه 17 اردیبهشت و در حضور جمعی از اهالی و فرهنگ دوستان برگزار شد دو اثر این نویسنده شهیر، به نام‌های «طاعون» و «بیگانه» مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 

به گزارش خبرنگار «ایران»، در ابتدای این جلسه مجید نصرآبادی، از دوستداران فلسفه و منتقد ادبی از تأثیر پوچ‌گرایی نیچه فیلسوف آلمانی بر کامو سخن راند. وی اشاره داشت که کامو در آثارش تجلی حقیقت در جامعه را - که بستگی به منویات دستگاه حاکمیت آن جامعه دارد- به خواننده منتقل می‌کند. این منتقد ادبی اعتقاد داشت: «برخلاف تصور عموم، کامو یک نویسنده اگزیستانسیالیست نیست و آثارش خلاف آنچه وجود‌گرایی است را نشان می‌دهد.» در ادامه این نشست قسمت‌هایی از تله تئاتر «سوءتفاهم» نوشته آلبر کامو و به کارگردانی حسن فتحی برای حضار پخش شد. نقد و بررسی رمان «طاعون» توسط فاطمه سوقندی، کارشناس ارشد ادبیات بخش دیگری بود که در این محفل ادبی انجام پذیرفت. سوقندی عقیده داشت رمان طاعون جدال دو مقوله مذهب و خرد است که در آن کشیش نماینده مذهب است و «دکتر ریو» نماینده خرد. کشیش حوادث رخ داده بر جامعه و از جمله بیماری طاعون را نتیجه گناهان بندگان می‌داند که در نتیجه نباید برای مقابله با آن درمانی صورت بگیرد تا بندگان پاک شوند و خشم خداوند فروکش کند. در حالی که «دکتر ریو» در پی ‌درمان و بهبود جامعه از بیماری مهلک طاعون می‌گردد. سوقندی گفت: «رمان طاعون کامو تعمیم یافته رمان بیگانه اوست که در آن یک جامعه به جای یک فرد به دردی مبتلاست.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد