نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

ریواس نیشابور، ثبت ملی شد


خبرگزاری آریا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور از ثبت ملی «دانش پرورش ریواس در نیشابور» خبر داد. به گزارش خبرنگار آریا در نیشابور، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور اظهار کرد: با حضور فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و در جلسه کمیته ثبت آثار میراث ناملموس کشور «دانش پرورش ریواس نیشابور» به ثبت رسید.

 

 مهندس مهدی کوثری گفت: ثبت آثار میراث ناملموس با هدف پاسداری و حفظ این میراث و تقویت هویت فرهنگی و انتقال آن به نسلهای بعدی صورت می گیرد. وی خاطرنشان کرد: ‏:میراث ناملموس(معنوی) آیین‌ها، آداب و روسوم و سنن، خوراک، پوشاک و ... است که یک اجتماع آن‌ها را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود می‌شناسد.

این مقام مسئول بیان کرد: سالانه حدود 10 تن ریواس در کارگاه‌های شهرستان نیشابور، آبگیری و تبدیل به شربت ریواس می‌شود. ریواس، علاوه بر مصرف تازه خوری، بصورت خوشاب، شربت، خورش، کمپوت و مربا نیز تهیه و به بازار عرضه می‌شود و شربت ریواس، سوغات معروف شهرستان نیشابور است. کوثری یادآورشد‏: پرورش ریواس، از اواسط فروردین هرسال آغاز و در اواخر خرداد به پایان می‌رسد و در خصوص فوائد دارویی و دارای ویتامین‌ها و املاح معدنی  است این گیاه ترش‌مزه کنترل‌کننده قندخون، استرس، از بین برنده افسردگی و تنظیم کننده اسید معده و تقویت‌کننده سیستم عصبی و اشتهار آور است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور تصریح کرد: تاکنون سه اثر  میراث ناملموس از نیشابور، ثبت ملی شده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد