ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
با اشاره به لزوم احیای جاده ابریشم مطرح شد:
قزوین و نیشابور؛ دو شهری که باید از نو شناخت
رئیس
گروه مطالعات گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به
اینکه جاده ابریشم ابتدا باید به گرشگران داخلی شناسانده شود، تاکیدکرد: نیشابور و
قزوین جزئی از جاده ابریشم بودند؛ لذا این شهرها باید برای گردشگران داخلی و خارجی
معرفی وتبلیغ شوند. مرتضی قاسم شربیانی با حضور در برنامه
شبانگاهی «رواق تماشا» از شبکه رادیویی گفت وگو به تشریح ویژگیهای تاریخی جاده
ابریشم پرداخت و گفت: «در دوران قدیم جاده های محدودی شناخته شده و در محدودههای
مکانی، کم و بیش دارای سنگفرش بودند.» وی با اشاره به انتقال کالا از چین و آسیای
شرقی به اروپا توسط جادههای قدیم اظهار کرد: «کم کم که ژاپن قدرت یافت، این مفهومسازی
نیز قدرتمندتر شد و لذا دو بخش عمده در جهان شامل آسیای شرقی و اروپا پدید آمدند.»
قاسم
شربیانی آسیای شرقی را مهد تولید و صنعت و اروپا را مرکز تجمع ثروت و مصرف نامید و
افزود: «جاده ابریشم در قرن نوزدهم شرایط [بده بستان کالا] را رنگ و بویی تاریخی
میبخشد و به توسعه این مفهوم میپردازد که در بعد تاریخی، تولید و ثروت دو قطب
این کره خاکی بوده و شاید دیگر نقاط از این اهمیت برخوردار نبودند.» وی با این
توضیح، معرفی صحیح جاده ابریشم را در جذب سرمایه موثر دانست و لزوم تبلیغات را در
این حوزه مورد تاکید قرار داد.
احیای اقامتگاههای بومگردی در راه ابریشم
قاسم شربیانی در ادامه مصاحبه با رادیو گفت وگو از شناخت محدود جاده ابریشم در کشور سخن گفت و افزود: «این مسیر باید ابتدا در داخل کشور تعریف شود؛ به نحوی که بیشترین استفاده را از آن بُرد؛ لذا تبلیغ این مسیر از [بهره برداری از آن، مهمتر است.» کارشناس حوزه گردشگری معرفی جاده ابریشم را برای سرمایهگذاران بینالمللی قدم دوم دانست و گفت: «احیای اقامتگاههای بومگردی فرصتی است که به جوامع محلی کمک میکند؛ اما اصل را باید بر معرفی مسیر گذاشته و در این راه باید پروژههایی تعریف نماییم.» قاسم شربیانی معرفی پروژه به مردم و نهادهای بینالمللی را از نقصانهای این مسیر دانست و افزود: «نیشابور و قزوین جزئی از جاده ابریشم بوده اند؛ لذا این شهرها باید برای گردشگران داخلی و خارجی معرفی و تبلیغ شوند که فرصتی برای سرمایه گذاری در این شهرها و توسعه گردشگری ایجاد میشود.»
جاده
ابریشم؛ برند ایرانی است
در ادامه بنفشه فراهانی، مدرس حوزه گردشگری توسعه این حوزه را نیازمند توسعه شناخت در میان گردشگران دانست و افزود: «از این پس باید احساسی در گردشگر ایجاد کرد تا بازدید از جاذبههای مورد نظر را در برنامههای خود قرار دهد و در مرحله آخر توسعه گردشگری باید به یک رفتار تبدیل شود.» وی ادامه داد: «امروز گردشگران از مسیرهای کلاسیک بازدید میکنند؛ این مسیر عموما از تهران شروع شده و با گذر از کاشان، به اصفهان، شیراز، یزد و کرمان توسعه مییابد.»
فراهانی خاطرنشان ساخت: «مجموعه پرسپولیس نام ایران را در اذهان ملت ها تبلور میدهد ولی برای سایر جاذبههای گردشگری کشور میبایست زمان و سرمایه بیشتری هزینه کنیم.» وی با بیان این مطلب جاده ابریشم را دارای مولفههای برندینگ در حوزه گردشگری معرفی کرد و ادامه داد: «برای شناخت جاده ابریشم قدمهای مثبتی برداشته شده و در این مرحله باید احساس لازم را به منظور میل به بازدید در گردشگر پدید آوریم.»
گردشگری داخلی؛ بستر توریسم خارجی
فراهانی فراوانی گردشگر ورودی را نیازمند رونق گردشگری داخلی عنوان کرد و یادآور شد: «در چند سال گذشته که گردشگری داخلی رونق نداشت، بسیاری افراد علی رغم شغل و تحصیلات خود، اقبالی به سفر نداشتند ولی امروز بر تعداد گردشگران داخلی افزوده میشود و نشانه آن در تعطیلات تقویمی کشور قابل رویت است.» این عضو هیئت علمی دانشگاه در این راستا به نقش موثر شبکههای اجتماعی و تبلیغ سفر [ارزان] اشاره کرد و گفت: «این اطلاعات دست به دست شده است و کسانی که هرگز از شهر و روستای خود به محیط پیرامونی سفر نکرده بودند، متوجه این جاذبهها شدند.» فراهانی ادامه داد: «بیش از ۲۰ سال راهنمای گردشگری هستم؛ تغییر مردم را به راحتی حس میکنم. گردشگران از مکانهایی در شهرها و روستاها اطلاع دارند که در تورهای قبلی ما در نظر گرفته نشده و خواستار بازدید از این اماکن هستند.»
منبع: رادیو گفت و گو