نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

«شهرستان فیروزه» : فرزند فیروزه ای نیشابور در مسیر توسعه

فیروزه نام شهرستانی تازه تاسیس در 15 کیلومتری غرب نیشابور و در مسیر جاده قدیم تهران است که در اواخر سال 1387 از ارتقا و تجمیع بخش های تحت جلگه و طاغنکوه شهرستان نیشابور به وجود آمد و هنوز هم در بین مردم محلی  به  نام های قدیم خود ( تحت جلگه و بزغان) شهرت دارد. با وجود شهرت تاریخی نیشابور به شهرفیروزه اما قرارگیری معدن فیروزه نیشابوری (بزرگترین و مرغوبترین معدن فیروزه جهان) درمنطقه تحت جلگه باعث شد که نامگذاری رسمی این شهرستان به فیروزه تغییر یابد. علاوه بر معدن فیروزه . سیلوی بزرگ گندم. کارخانه قند نیشابور. کارخانه رب مسما. ناحیه صنعتی کمال الملک. ایستگاه های راه آهن عطار و فردوس.  باغ تاریخی نشاط. کاروانسرای تاریخی شوریاب . چشمه آبگرم گرماب و ... از جمله اماکن مهم  این شهرستان است که جایگاه ویژه ای را به شهرستان فیروزه بخشیده است.  


شهرستان فیروزه
با جمعیت  42000 نفری شامل دو بخش مرکزی  به مرکزیت فیروزه و بخش طاغنکوه به مرکزیت همت آباد است. روستا (شهر) گرماب مرکز دهستان طاغنکوه جنوبی -روستای بزقوچان مرکز دهستان تحت جلگه و روستای قالیباف مرکز دهستان فیروزه این شهرستان هستند.  الحاق مجدد 4 روستای جمبرجوق - رباطی امامزاده - فرخار و چزگ  به شهرستان فیروزه و  بازگشت آنها به زادگاه خود از موضوعات اساسی فیروزه است که تاکنون انجام نشده است. شهرستان فیروزه دارای سه جاده اصلی مواصلاتی است. مسیر بزرگراه (اتوبان) فیروزه به نیشابور به طول 15 کیلومتر که مرکز این شهرستان را به دومین شهر بزرگ خراسان متصل میکند. مسیر فیروزه به خوشاب که همان جاده قدیم تهران است و ارتباط فیروزه را با شهرستان های خوشاب و جوین و جغتای و جاجرم  برقرار میکند و میتواند تبدیل به یک بزرگراه سراسری گردد که البته مورد تقاضای مردم منطقه نیز هست . و نیز  جاده فیروزه به قوچان که سبب ارتباط این شهر به شهرستان های سرولایت و قوچان و اسفراین میشود.

همچنین پروژه هایی همچون احداث بیمارستان فیاض. توسعه ایستگاه راه آهن عطار (فیروزه) . تکمیل شدن اتوبان فیروزه به نیشابور. ارتقای روستای گرماب به شهر. انتقال آب از سد بار به فیروزه. و استقرار ادارات جدید از جمله مواردی است که باعث توسعه بیش از پیش شهرستان فیروزه میشود و خوشبختانه قسمت اعظمی از آنها تاکنون به نتیجه رسیده است و امید میرود باقی مانده آنها نیز هرچه زودتر تحقق یابد. پیوند عمیق فرهنگی و اجتماعی مردم فیروزه با سرزمین مادری خود (نیشابور) - رواج گویش نیشابوری در این منطقه و نیز ارتباط جغرافیایی و مواصلاتی  نزدیک فیروزه با نیشابور نشان از آن دارد که هرچند درحال حاضر فیروزه در جغرافیای تقسیمات سیاسی و کشوری نیشابور قرار ندارد اما ارتباط نیشابور و فیروزه همچون مادر و فرزندی مهربان همچنان پابرجاست. به امید توسعه بیش از پیش دیار کهن و پر افتخار شهرستان فیروزه/
http://binalud.blogsky.com  منبع : نیشابور سرزمین بینالود





نظرات 3 + ارسال نظر
منصور دوشنبه 3 بهمن 1401 ساعت 01:33

شهر خوبیست

بزغانی جمعه 25 مهر 1399 ساعت 17:02

درسته که فیروزه یک شهرستان کوچیک و تازه تاسیسه ولی آینده خیلی خوبی میتونه داشته باشه

دهنوخلجی چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 ساعت 20:08

واقعا باید روی فیروزه بیشتر کار بشه مردم اینجا نیازهای فراوانی دارند ممنون که شهرستان فیروزه رو معرفی کردید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد