نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

بیست و هشتمین آیین بین‌المللی گرامیداشت حاجی بکتاش ولی نیشابوری در ترکیه

به گزارش ایرنا، در  یکشنبه ۱۳۹۶/۰۷/۲۳- بیست و هشتمین مراسم بین‌المللی گرامیداشت حاج بکتاش ولی در کنار بقعه آن عارف ایرانی‌الاصل نیشابوری، در شهر حاجی بکتاش از توابع نوشهیر ترکیه برگزار شد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این مراسم که از روز گذشته آغاز شده، به مدت سه روز ادامه می‌یابد.   
در نخستین روز این مراسم که با حضور مقامات سیاسی و فرهنگی ترکیه از جمله کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه، نعمان کورتولموش وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه و جمع کثیری از مقامات محلی و علاقه‌مندان این عارف برگزار شد، محمدابراهیم طاهریان فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز به اتفاق هیئت همراه شرکت کرد.علاوه بر حضور مقامات سیاسی و فرهنگی، نمایندگان فدراسیونها، تشکل‌های مختلف علوی و دیگر شخصیت‌های علوی از کشورهای آلبانی و آلمان نیز در این مراسم حضور داشتند.


این مراسم به مدت سه روز در نوشهیر برگزار می‌شود و قرار است طی آن، استادان و چهره‌های سرشناس علوی در خصوص مقام عرفانی و شخصیت حاج بکتاش ولی برای حاضران سخنرانی کنند.

پس از خاتمه مراسم افتتاحیه، سفیر ایران به اتفاق هیئت همراه با حضور در بقعه حاج بکتاش ولی ضمن قرائت فاتحه از موزه مربوط به آن صوفی و عارف بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، محمد بکتاش یا حاجی بکتاش ولی، عارف و صوفی متصوف ایرانی قرن ۱۳ میلادی و بنیانگذار طریقت بکتاشیه در سال ۱۲۰۹ میلادی در روستای فوشنجان نیشابور به دنیا آمد و در حوالی چهل سالگی به روم (آسیای صغیر) مهاجرت کرد و در سال ۱۲۷۰ میلادی، در ۶۲ سالگی درگذشت.
بکتاشی‌ها، تبار حاجی بکتاش را به شیخ احمد یسوی عارف سده ششم هجری/ دوازدهم میلادی و از این طریق به امام موسی کاظم می‌رسانند. وی عارفی شیعی به عنوان پیر طریقت بابایی در آسیای صغیر، پیروانی داشته‌است و در شهر حاجی بکتاش (بین نوشهیر و قیرشهیر ترکیه) مدفون بوده و بقعه‌ای مخصوص با بازدیدکنندگان دائمی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد