نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

سرود نیشابور؛ ای پایتخت اول ایرانی من ...

از این اثر فرهنگی-هنری-موسیقایی که دستاورد کوشش اهالی فرهنگ و هنر نیشابور است در آبان‌ماه 1390 رونمایی گردید. درونمایه چکامه «پایتخت اول ایرانی من» (سرود نیشابور)؛ اشاراتی بر پیشینه پرآوازه پایتخت تاریخ و فرهنگ خراسان و یادکرد فشرده برخی ویژگی‌ها، سرمایه‌ها و توانمندی‌های اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی نیشابور معاصر است. این اثر فرهنگی - موسیقایی که به معرفی نیشابور (فرهنگ‌شهر خراسان) می‌پردازد؛ بنیان‌گر و سرآغاز رویکرد موسیقایی (در قالب سرود ویژه) به معرفی شهرها و شهرستان‌های خراسان است و نیشابور (مرکز فرهنگی خراسان) به عنوان نخستین شهر خراسانی پدیدآورنده و دارای «سرود ویژه» شناخته می‌شود.  

«سرود نیشابور»؛ توسط «خدابخش صفادل»، یکی از شاعران آیینی معاصر نیشابور، سروده شده که همراه با اشاراتی به پیشینه پرآوازه پایتخت تاریخ و فرهنگ خراسان (نیشابور)؛ نمایی فشرده از برخی سرمایه‌ها و توانمندی‌های اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی نیشابور معاصر؛ درونمایه چکامه «پایتخت اول ایرانی من» (سرود نیشابور) را تشکیل می‌دهد.

آهنگسازی این سرود به کوشش «احمد بیان»، از موسیقیدانان پیشکسوت و پرکار نیشابور معاصر، انجام شده است. نسخه اصلی این سرود؛ از یک مقدمه و سه قسمت تشکیل شده که در ابتدای مقدمه، صدای زنگ‌های بیم‌آور آمده و اشاره به تاریخ و سه تهاجم خانمان‌سوز و ویرانگری دارد که نیشابور در طول تاریخ، شاهد آن بوده است. صدای سازهای کوبه‌ای و شیون زنان، نمایان‌گر این مصیبت‌ها است، ولی نیشابور سرافراز، بارها از دامن بینالود با شور و شکوه روییده و درد و زخم‌های پیشینیان را نیز بر دوش کشیده است. مقام یا مد قسمت اول سرود نیشابور، مینور است که اشاراتی به همایون، نیز شده است و قسمت دوم، در شور، و قسمت سوم، در مد ماژور، نوشته شده است. سرود ویژه‌ی نیشابور، برای ارکستر سمفونیک، گروه کر و دو خواننده تنور نوشته و اجرا شده است که خوانندگان آن را در هنگام اجرا، «دامون نورالدین» و «استاد احمد بیان» بر عهده داشته‌اند.

این اثر فرهنگی-هنری-موسیقایی که دستاورد کوشش اهالی فرهنگ و هنر نیشابور است در آبان‌ماه 1390 رونمایی گردید. این اثر که به معرفی نیشابور (فرهنگ‌شهر خراسان) می‌پردازد؛ بنیان‌گر و سرآغاز رویکرد موسیقایی (در قالب سرود ویژه) به معرفی شهرها و شهرستان‌های خراسان می‌باشد و نیشابور (شهر فرهنگی خراسان) به عنوان نخستین شهر خراسانی دارای «سرود ویژه» شناخته می‌شود./ یار خراسانی ... نیشابور، سرزمین بینالود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد