نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

ظرفیت‌های کشور ترکیه، فرصتی در پیش روی منطقه نمونه بین‌المللی گردشگری نیشابور


یادآوری:

آبان‌ماه 1394، محمت دوغان، سرکنسول ترکیه در مشهد، در سفرش به نیشابور، گفت: «نیشابور دارای جایگاه ویژه‌ای در ابعاد علمی در جهان اسلام است و مشاهیر زیادی نیز در این شهر زندگی کرده‌اند که از جمله آنها «حاج ولی بکتاش» بوده که 750 سال قبل از نیشابور به ترکیه سفر کرده است. طی سفری که دو ماه پیش به نیشابور داشتم جلسات خوبی با فرماندار نیشابور در بحث روابط اقتصادی و فرهنگی مذهبی سفر انجام گرفت و مقرر شد تا کشور ترکیه «ساخت یک محل یا یادبودی برای حضور علاقه‌مندان در محل زادگاه بکتاش ولی در نیشابور» فراهم سازد. وی افزود: برخی از شهرهای ترکیه عضو شهرهای تاریخی جهان هستند، به همین منظور اگر نیشابور در این زمینه به کمک نیاز داشت، ما به عنوان کشور دوست قول می‌دهیم شهرداری‌های کشور ترکیه که عضو این اتحادیه هستند به نیشابور کمک کنند.»

 

آخرین تحولات:

بر اساس آمارهای رسمی، 15 تا 20 میلیون علوی در ترکیه زندگی می‌کنند. زادگاه «بکتاش ولی» رهبر علویان در نیشابور واقع است که آنان را برای سفر به این خطه در قالب کاروان‌های زیارتی و تورهای گردشگری علاقه‌مند کرده است. در سفری که در مردادماه 1396، هیات گردشکری خراسان رضوی به ترکیه و دیدار با مقامات این کشور انجام داده؛ برنامه‌هایی همچون تبادل گردشگر، همکاری اتحادیه‌های هتلداران و اطلاع‌رسانی ظرفیت‌های گردشگری، همکاری و سرمایه‌گزاری مشترک در شهرک‌های صنعتی، صادرات به کشورهای همسایه استان خراسان رضوی، ایجاد رستوران‌های ترکی و ... مطرح گردیده است.

 

نکته:

- برنامه‌های نهادهای مدیریت فرهنگی – گردشگری - اقتصادی شهرستان نیشابور، برای بهره‌برداری از ظرفیت حداکثری از ظرفیت‌های گردشگری - اقتصادی کشور ترکیه (بویژه جمعیت 15 تا 20 میلیونی علویان بکتاشی این کشور) چیست؟

به گزارش خبرگزاری ایرنا، دوشنبه 16 مرداد 1396: غلامعباس ارباب خالص روز دوشنبه در پایان سفر هیات گردشکری خراسان رضوی به ترکیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا: این هیات علاوه بر 2 دیدار با علی گلیچ، شهردار استانبول آسیایی(مالتاپا)، در ملاقات با هیات‌هایی از اتحادیه بکتاش ولی، برای توسعه مبادله گردشگر برای سفر به خراسان رضوی بویژه تسهیل سفر علویان ترکیه برای عزیمت به مشهدالرضا (ع) و نیشابور مذاکراتی انجام داد. سرپرست هیات گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: بر اساس آمارهای رسمی، 15 تا 20 میلیون علوی در ترکیه زندگی می‌کنند که ارادت خاصی به امام رضا (ع) دارند و مشهد به دلیل وجود بارگاه منور رضوی برای آنان از جاذبه ویژه‌ای برخوردار است. وی افزود: از سویی زادگاه «بکتاش ولی» رهبر علویان در نیشابور واقع است که آنان را برای سفر به این خطه در قالب کاروان های زیارتی و تورهای گردشگری علاقه‌مند کرده است و ما تلاش داریم با تدوین طرح‌هایی زمینه حضور آنان برای زیارت بارگاه قدس رضوی و سفر به نیشابور را هموار سازیم.



وی تبادل گردشگر را موجب جذب سهمی از درآمدهای گردشگری مذهبی برای استان دانست و عنوان کرد: تلاش بر آن است تا با توجه به عدم توازن تبادل گردشگر و ظرفیت‌های قابل توجه خراسان رضوی در حوزه گردشگری مذهبی، سفر گردشگران ترک به مشهد افزایش یابد که این موضوع مورد استقبال مسئولان ترک نیز قرار گرفت. ارباب خالص افزود: مقرر شد از طریق اتحادیه‌های گردشگری ترکیه، ظرفیت‌های گردشگری ایران بویژه خراسان رضوی با محوریت امام رضا (ع) و مشهد به مردم ترکیه معرفی شود. به گفته وی پیشنهادهایی نیز در این زمینه ارائه شده و مقرر شد طی همکاری اتحادیه هتلداران خراسان رضوی و ترکیه نسبت به اطلاع رسانی در حوزه امکانات بالقوه مشهد در حوزه گردشگری انجام و زمینه و ظرفیت‌سازی لازم برای ارائه خدمات در جذب گردشگران ترکیه انجام شود.

وی عنوان کرد: هم اکنون به صورت روزانه پروازهای مستقیم مشهد – استانبول برقرار است و در واقع زمینه اولیه برای تبادل گردشگر که برقراری خط هوایی و ویزای فرودگاهی است فراهم است و این امر باید ساماندهی شود. وی اظهار کرد: در سفر هیات گردشگری خراسان رضوی ملاقات‌هایی نیز توسط طرف ترکیه‌ای تنظیم شده بود که از جمله آنها نشست‌هایی با مدیران اتحادیه هتلداران استانبول و ترکیه، اتحادیه‌های مسافرتی این کشور و دیدارهایی با تجار بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی و نیز صنعتگران صنایع دستی بود. ارباب خالص با اشاره به اهمیت گردشگری سلامت و ظرفیت مشهد در این حوزه گفت: همچنین قرار شد طرف‌های ترک در سفر به مشهد جلساتی را در این خصوص با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشته باشند. رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور افزود: در حوزه ایجاد زیربناهای گردشگری هم نشست‌هایی با فعالان این حوزه برگزار شد که با توجه به ظرفیت بازارهای اطراف خراسان رضوی چون افغانستان و ترکمنستان از فعالیت و سرمایه‌گذاری و تولید مشترک در شهرک‌های صنعتی مشهد و صدور این تولیدات به کشورهای هدف استقبال و در این حوزه برخی تفاهم‌های مقدماتی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در خصوص سایر حوزه‌های گردشگری چون ایجاد رستوران ترکی و تولیدات غذایی مختص فرهنگ ترکیه در خراسان رضوی هم گفت و گویی هایی بین 2 طرف انجام شد. این مسئول اظهار کرد: تلاش آن است تا در راستای اجرایی کردن تاکیدات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی، حضور گردشگران ترک با رویکرد میزبانی از زوار امام مهربانی‌ها (ع) و رونق بخشی به اقتصاد شهر اعم از ظرفیت‌های گردشگری، هتل‌ها، حمل و نقل و سوغات و غیره و نیز توسعه تعلاملات فرهنگی دو جانبه تقویت شود. هیات گردشگری خراسان رضوی شامل شماری از فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی این استان هفته گذشته در قالب سفری سه‌روزه راهی ترکیه شده بود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد