نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

سردرگمی در هویت : بینالود نیشابور یا بینالود طرقبه شاندیز؟


از زمان تاسیس شهرستان بینالود (متشکل از دو بخش طرقبه و شاندیز)  9 سال میگذرد. نامی که هنوز برای خیلی ها مشخص و روشن نیست چرا و از کجا آمده است که احتمالا مجاورت این شهرستان با رشته کوه بینالود منشا این نام است. اما این نام نارضایتی هایی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده است. بسیاری از مردم محلی بر این باورند که این نام  سنخیتی با طرقبه و شاندیز ندارد و در واقع این اسم تداعی کننده بینالود نیشابور است. در یک نظرسنجی که خبرنگار روزنامه قدس با صدها شهروند مشهدی و سایر شهرهای استان  مبنی بر اینکه شهرستان بینالود کجاست؟ در میان گذاشت. همه آنها بدون استثنا به نیشابور اشاره کردند.مجموع این تضادها باعث شده تا نام بینالود به عنوان اسم رسمی و شناسنامه ای این شهرستان باقی بماند اما در سطح محلی از اسم طرقبه شاندیز استفاده شود.با کمی دقت در تابلوهای ادارات. مکاتبات اداری و ... متوجه میشوید که بسیاری از افراد. نهادها و ارگان ها در استفاده از نام بینالود یا طرقبه شاندیز مردد هستند به همین دلیل همواره  به دنبال اسم طرقبه شاندیز نام بینالود را در داخل پرانتز می آورند تا بحث مصوبه قانونی آن رعایت شود.البته در بین مردم این منطقه هیچگاه کلمه بینالود ورود پیدا نکرده و این خود دلیل دیگری است که باید علایق و نظرات مردم در نظر گرفته شود.فرماندار طرقبه شاندیز اما در این خصوص میگوید : موضوع تغییر نام شهرستان و حذف نام بینالود از طریق فرمانداری در حال پیگیری است و با استان مکاتبه داشته ایم. چندی پیش هم معاون سیاسی اجتماعی استاندار قول پیگیری تغییر نام را داد. امیدواریم این خواسته مردم طرقبه شاندیز هرچه سریعتر محقق شود.منبع : روزنامه قدس + وبگاه نیشابور سرزمین بینالود http://binalud.blogsky.com/ پیوست - تصویر گزارش روزنامه قدس :

نظرات 4 + ارسال نظر
کریمی عنبرانی شنبه 4 مرداد 1399 ساعت 19:24

والا ما از بچگی تا حالا اسم اینجا رو به طرقبه و شاندیز میشناختیم حالا نمیدونم این اسم بینالود از کجا اومده! اگه حتی اسمش رو عنبران و جاغرق میزاشتن باز بهتر از بینالود بود!!!

سما پنج‌شنبه 26 تیر 1399 ساعت 20:37

باسلام و احترام
لطف می فرمائید بگید این مطلب روزنامه قدس مربوط به چه سالی است؟ در آرشیو روزنامه قدس تا سال 91 وجود دارد و این صفحه را پیدا نکردم
سپاس از توجه شما

سلام
با توجه به زمان انتشار یادداشت ما. احتمال زیاد مربوط به نیمه دوم سال 95 میباشد. اما زمان دقیق آن را فعلا اطلاع نداریم. میتوانید از خود نشریه جویا شوید

نقندری دوشنبه 28 مرداد 1398 ساعت 10:22

آقا خسته شدیم، چرا اسم طرقبه شاندیز رو گذاشتید بینالود؟؟؟ به هر کی آدرس میدیم بجای اینکه بیاد طرقبه میره شهر جدید بینالود!!! یعنی اون ور کوه!!!
آقای دهقانی نماینده چرا پیگیری نمیکنید؟؟؟ چقدر دیگه باید منتظر باشیم؟

حق با شماست. امیدواریم مسئولان و نماینده محترم شهرستان طرقبه شاندیز بیشتر پیگیر باشند

خراسانی سه‌شنبه 7 دی 1395 ساعت 08:29

درود بر شما. تغییر نام این شهرستان از بینالود به نام واقعی و مردمی آن یعنی شهرستان طرقبه و شاندیز، از مطالبات مردم این شهرستان است که مرتبا تحت پیگیری مردم است. به عنوان نمونه:
mehrnews.com/news/1602188

از توجه شما سپاسگزاریم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد