نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

مستند «مردم خیال»، میزبان چند مقوله از میراث نیشابور، در جشنواره تهران

مستند «مردم خیال»، تولید سیمای خراسان رضوی، که در آن به مقوله‌هایی از میراث فرهنگی نیشابور و چند شهرستان دیگر خراسان با درونمایه نقش سرو، به عنوان یک نماد ایرانی، پرداخته شده است، به سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، بخش مسابقه مستند، راه یافت. تخته‌فرش‌هایی در نیشابور و علم عزاداری نیشابور، از جمله مقوله‌های میراث فرهنگی این خطه از خراسان هستند که در مستند «خیال مردم»، بازتاب یافته‌اند. بهره‎برداری از این مستند، در راستای آرشیوسازی و همچنین فعالیت‌های مرتبط با پاسداری از میراث نیشابور، به ویژه در حوزه میراث نامموس و ICCN، پیشنهاد می‌گردد.

 

به نقل از روابط عمومی صدا و سیمای خراسان رضوی، مستند «مردم خیال» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی جواد تقوی، به تغییرات ذهنی نقش «سرو» در طول تاریخ مردم ایران‌زمین در خراسان می‌پردازد .از آنجا که سرو نماد استقامت و سرفرازی ایرانیان است و ریشه در فرهنگ ایرانی دارد یکی از نمونه‌های کهنسال این درخت، سرو کاشمر است که کاشت آن را به دست زرتشت، دانستهاند. طبق اعتقادات زرتشتیان و شواهد موجود در کتاب شاهنامه، خاستگاه آن در کشمر (بخشی از شهرستان کاشمر) بوده است. این سرو به دستور خلیفه عباسی از پای درآمد ولی نقش آن در ذهن و خیال ایرانیان ماندگار ماند و در مذهب تشیع نیز نقش سرو همچنان زنده و پا بر جاست و در محراب مساجد، امام‌زاده‌ها، سنگ‌قبرها، لباس‌ها و فرش‌ها از نقش آن استفاده شده است و در دوره حاضر نیز نماد شهید، عاشورا و در علم عاشورا نقش آن، دیده می‌شود.

 

مستند «مردم خیال» در یک قسمت 30 دقیقه ای در سیمای خراسان رضوی تهیه شده است. در این مستند، تغییرات فرمی و ذهنی و خاستگاه سرو در ۱۲ مکان از جمله شهرستان‌های کاشمر و نیشابور، مسجد گنبد سنگان در خواف، امام‌زاده سلطان احمد در گناباد، مدرسه میرزا جعفر در مشهد، دوره‌پوش ضریح امام رضا (علیه‌السلام) در دوره قاجار، تعدادی فرش در موزه آستان قدس رضوی، تخته‌فرش‌هایی در نیشابور، گورستانی در نغندر و علم عزاداری نیشابور بررسی و به مخاطب شناسانده می‌شود. عوامل دست‌اندرکار این مستند عبارتند از: جواد تقوی (تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان)، مصطفی موسوی (تصویربرداری)، حسین شهسوارپور و صادق فرزانه (صدابرداری)، رضا لبیب و حبیب مهاجران (گویندگی)، فاطمه جهان‌پور و جواد تقوی (پژوهش‌).

 

 

مستند «مردم خیال »، در جشن تصویر سال به نمایش در آمد و علاوه بر این، به جشنواره رضوی در شهر یزد در سال جاری نیز راه پیدا کرد. گفتنی است هدف جشنواره فیلم کوتاه تهران، تقویت سینمای ملی از طریق ارتقای سطح آگاهی، ایجاد زمینه کسب تجربه، ترویج اخلاق و ارزش‌های اسلامی، تحکیم مبانی خانواده (سبک زندگی)، امیدآفرینی، گسترش و نشر فرهنگ دینی و دفاع مقدس و توجه به دست‌آوردهای جدید علمی (دانش‌بنیان) و تثبیت جایگاه فیلم کوتاه، به ‌عنوان سینمای مستقل و آینده (سینمای اندیشه) و بازاریابی و عرضه اقتصادی فیلم به نفع تولیدکنندگان فیلم کوتاه است. نگاه ویژه جشنواره، به مضامین ایمان و امید، چشم‌انداز سرزمین زیبای ما و محیط‌ زیست است و این جشنواره که سی و سومین دوره آن می‌باشد در دو بخش اصلی سینمای ایران و سینمای بین‌الملل در آبان‌ماه سال جاری برگزار می‌شود. / منبع: خبرگزاری‌های شبستان و ایسنا / «یار خراسانی» - سرزمین بینالود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد