نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

فرصتی دیگر پیش روی همکاری‌های گردشگری و فرهنگی نیشابور، مشهد و ترکیه


به گزارش پایگاه خبری الف: سرکنسول ترکیه در مشهد، با بیان اینکه دوستی عمیق ایران با ترکیه، در ایام کودتا آشکار شد، بر ضرورت حفظ روابط صمیمانه دو کشور، و جلوگیری از مسموم شدن روابط، توسط کشور ثالث تأکید کرد. محمد دوغان، در بخشی از سخنان خود، در نشست خبری که ظهر دوشنبه یازدهم مرداد 1395 در کنسولگری ترکیه در مشهد برگزار شد، از پیگیری ایران، برای اتفاقات اخیر ترکیه، تشکر و قدردانی کرد و توضیح داد: دوستان واقعی، در روزهای بد مشخص می‌شوند، روزهایی که آمریکا و اروپا با تحریم‌ها به ایران فشار می‌آورند، ترکیه در کنار ایران بود و اکنون در اوضاع نابسامان ترکیه، ایران مثل یک دوست، در کنار ما قرار دارد که بسیار ارزشمند و نشان‌دهنده دوستی عمیق بین دو کشور است. (برای خواندن گزارش مشروح این نشست خبری، کلیک کنید)

  

موقعیت آرامگاه امام محمد غزالی در هارونیه توس

موقعیت آرامگاه ابوحامد محمد غزالی در هارونیه توس (منبع: همشهری آنلاین)


سرکنسول ترکیه، همچنین به آمادگی ترکیه برای همکاری با ایران، در زمینه گردشگری اشاره نمود و درباره آرامگاه امام محمد غزالی در توس گفت: امام محمد غزالی برای اهل تسنن اهمیت فراوانی دارد و ایشان در ترکیه شناخته‌ شده است و محبوبیت بالایی دارد؛ به همین منظور به مسؤولان ایرانی پیشنهاد دادم آرامگاه وی از طرف ایران یا از طرف ترکیه، یا به‌ صورت مشترک، بازسازی شود و حمایت مادی و معنوی خود را برای بازسازی آن، اعلام کرده‌ایم.

وی، محل تولد حاج بکتاش ولی را یکی دیگر از نقاطی دانست که می‌تواند موجب جذب گردشگران ترکیه شود و گفت: بکتاش ولی در روستایی در نیشابور به دنیا آمده است و در ترکیه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون طرفدار دارد که اکثر آن‌ها شهروندان علوی ترکیه هستند و یکی از شخصیت‌های ارزشمند ترکیه است. سرکنسول ترکیه در مشهد افزود: به مسولان پیشنهاد دادیم برای غزالی و بکتاش ولی آرامگاهی مناسب ساخته شود و با حضور مسولان ترکیه، افتتاح شود تا مردم ترکیه تمایل پیدا کنند که به این نقطه سفر کنند.

دوغان با بیان اینکه موضوع گردشگری موضوعی سطحی نیست، بیان کرد: امروزه صنعت گردشگری، به‌ عنوان کارخانه بدون دود در دنیا شناخته می‌شود، اما برای این صنعت، زیرسازی لازم است و حتی باید به تعداد تخت‌های هتل‌ها و خدمات شهری توجه شود. دوغان، خراسان را دارای ظرفیت‌های زیادی در گردشگری دانست و تصریح کرد: خراسان رضوی در زیرسازی و ساخت هتل‌ها می‌تواند با ترکیه مشارکت کند و با اجرای پروژه‌های امام محمد غزالی و بکتاش ولی تعداد توریست‌های ترکیه بیشتر خواهند شد. وی در پایان، معادن خراسان را زمینه‌ساز همکاری‌های دو کشور دانست و عنوان کرد: معادن، کشاورزی و دامداری نیشابور ظرفیت زیادی برای همکاری‌های مشترک دارند و آرامگاه عطار و خیام ظرفیت زیادی برای گردشگری ایجاد می‌کند./پایان گزیده نشست خبری/



(مجموعه درگاه حاجی بکتاش ولی، در نزدیکی نوشهیر در ترکیه)

 

سرزمین بینالود: گفتنی است افزون بر شخصیت حاجی بکتاش ولی، پیشوای بکتاشیان جهان، که زادگاه او در روستای فوشنجان نیشابور است. ابوحامد محمد غزالی نیز از نقاط اشتراک همکاری‌های فرهنگی و گردشگری نیشابور و ترکیه به شمار می‌آید. او که زاده توس می‌باشد، از فیلسوفان، متکلمان و فقیهان و عارفان بزرگ و نامدار ایرانی در قرن پنجم هجری به شمار می‌آید. او  بخشی از تحصیلات و زندگی خود را در نیشابور گذرانده و از شاگردان و ملازمان امام‌الحرمین (از مدرسان نامدار نظامیه نیشابور) بوده و همچنین مدتی را در نظامیه نیشابور به تدریس پرداخته است. امروز در نیشابور در دو نقطه، نام «غزالی» به چشم می‌خورد: یکی یکی از دهستان‌های بخش میانجلگه است و دیگر نام بولواری مهم است در شهر نیشابور.

 

با نظر به جایگاه امام محمد غزالی در میان مردم کشور دوست و مسلمان ترکیه و دیگر کشورهای جهان اسلام، شایسته به نظر می‌رسد شخصیت ابوحامد محمد غزالی، به عنوان یکی از پتانسیل‌های مشترک فرهنگی و گردشگری میان نیشابور، مشهد (توس) و ترکیه مورد توجه ویژه قرار گیرد. از آنجا که محمد غزالی، مدتی از زندگی خود را در نیشابور، به تحصیل و تدریس گذرانده است، پیشنهاد می‌گردد در راستای توسعه حوزه گردشگری و همچنین احیای هویت فرهنگی نیشابور (به عنوان یکی از پایگاه‌های بزرگ علمی و فرهنگی جهان اسلام)، با همکاری و همگرایی با مشهد مقدس (به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام 2017)، بر روی نمادسازی و یادمان‌سازی غزالی، طراحی و کار ویژه‌ای صورت پذیرد.

 

شایان یادکرد است که پیش از این، در نوشتار «نیشابور، پایتخت فرهنگی جهان اسلام؛ میراث گذشته، طرحی برای آینده» به گونه‌ای ویژه، به توانمندی‌های نیشابور، در زمینه نقش‌آفرینی فرهنگی و نمادین این شهر در زمینه همگرایی و گسترش ارتباطات فرهنگی و تقریب مذاهب میان کشورهای اسلامی، پرداخته‌ایم.

 

طرحی از آیینه و خورشید دارم پیش رو

آفتـــاب صبــح نیشابور، می‌خــواند مـرا

«یار خراسانی»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد