نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: نیشابوررا باید یک «قطب فرهنگی مهم در ایران» بدانیم


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا(، نشست معرفی برنامه‌های پایتخت کتاب جمعه (24 اردیبهشت‌ماه) با حضور سیدعباس صالحی (معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدرضا صالحی امیری (رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران)، غلامحسین مظفری (فرماندار ویژه شهرستان نیشابور)، دکتر محمود اسعدی (پژوهشگر، نویسنده و دبیر چهره‌های ماندگار) و عباس کرخی (رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور) در سرای اهل قلم بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر آفتاب برگزار شد.

 

در این نشست، سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد) با اشاره به ویژگی‌های برجسته‌ای که نیشابور در تاریخ و فرهنگ ایران دارد افزود:  نیشابور، 5 ویژگی دارد که این شهر را شناسنامه‌دار می‌کند. البته خیلی از شهرهای ایران شناسنامه‌دار هستند اما نیشابور را باید در بالاترین سطوح به لحاظ فرهنگی قرار داد. این پنج ویژگی عبارت‌اند از قطب ادبی جهان اسلام و ایران، قطب دینی جهان اسلام و ایران، قطب هنری جهان اسلام و ایران و قطب علمی و فرهنگی معاصر ایران.

 

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه از کمک‌هایی که دکتر صالحی امیری رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی و همکارانشان در شورای سیاستگذاری انجام داده‌اند قدردانی کرد و گفت: رهنمون‌های دکتر صالحی امیری از ابتدای این حرکت امدادرسان من و همکارانم بوده است .وی در ادامه بر لزوم تحقق اهداف تعیین شده در شهرهایی که به عنوان پایتخت کتاب در ایران انتخاب می‌شوند تاکید کرد و گفت: در این مسیر باید توجه داشته باشیم که چگونه مشارکت اجتماعی در بحث کتاب را ایجاد کنیم و با برنامه‌ریزی مشخص، رقابت سازنده‌ای بین شهرهای مختلف کشور در این مقوله فرهنگی رقم بزنیم. دکتر صالحی امیری در بخشی از این نشست، پایتخت کتاب بودن برای نیشابور را لباس برازنده‌ای توصیف کرد و گفت: منهای بحث جغرافیایی، تاریخی و حوزه‌های مختلفی که نیشابور در آن برجسته است، نیشابور را باید یک قطب فرهنگی مهم در ایران بدانیم.


وی در ادامه افزود: نیشابور بیش از 2400 شهید را به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است. اگر شهرهای دیگر هم بخواهند می‌توانند نیشابور شوند به‌شرطی که هویت فرهنگی‌شان را برجسته کنند. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تشکر از مسئولان مختلف این شهر در تلاش و کوششان برای احیاء دوباره هویت نیشابور گفت: ما برای این برنامه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خاصی انجام ندادیم. تنها اقدامی که از سوی ما انجام شد، برداشتن غبار از چهره فرهنگی شهر نیشابور بود؛ درست مثل کسی که از دل یک معدن، طلا استخراج می‌کند.


صالحی امیری در پایان سخنانش درباره لزوم توجه به کتابخوانی پس از اتمام دوره 2 ساله شهر نیشابور گفت: این حرکت نباید فقط به سال  95 و 96 محدود شود بلکه همیشه باید این بخش از هویت ذاتی نیشابور را حفظ کرد، چون همان‌گونه که گفتم پایتخت کتاب برای این شهر لباسی برازنده است.


دکتر غلامحسین مظفری، فرماندار ویژه نیشابور در این مراسم از حضور استادان و میهمانان برای شرکت در این نشست تشکر کرد و از تلاش و زحمت همه کسانی که باعث شدند عنوان پایتخت کتاب از میان 99 شهر کاندید شده به نیشابور برسد قدردانی نمود. مظفری در ادامه گفت: افتخار ما اهالی نیشابور این است که میراث‌دار تمدن بزرگی هستیم. ما این میراث را فقط محدود به شهر نیشابور نمی‌دانیم و معتقدیم همه کشور و جهان در این میراث با ما شریک هستند.


فرماندار ویژه نیشابور در بخش پایانی سخنانش به اقدامات مهمی که در طول دو هفته اخیر در سطح جهانی در نیشابور انجام شده است اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم در این مسیر همه دستگاه‌ها به ویژه رسانه ملی باید با ما همکاری بیشتری داشته باشند. دو هفته گذشته در نیشابور همایشی با حضور دانشمندان و متفکران شرق‌شناس صاحب‌نام در سطح جهان برپا بود که اگر مستندسازان صدا و سیما اراده می‌کردند این قابلیت وجود داشت که ده‌ها مستند از آن ساخته شود.

 

دکتر محمود اسعدی، دبیر چهره‌های ماندگار در هم در این نشست به تاریخ شهر نیشابور اشاره کرد و گفت: در کتاب تاریخ نیشابور نوشته دکتر شفیعی کدکنی آمده است که این شهر حدود 2700 دانشمند در حد عطار و خیام داشته است که بیش از 2500 نفر از آن‌ها بااینکه در نیشابور به دنیا آمده و همان‌جا بزرگ‌شده بودند نام‌های عربی داشتند.


وی افزود: این نامگذاری‌ها نشان می‌دهد که اوج فرهنگ عربی در آن دوران در ایران وجود داشته. اهمیت فرهنگ به این حد محدود نمی‌شود و تا جایی ادامه می‌یابد که می‌تواند بر اقتصاد یک کشور تاثیر زیادی داشته باشد. امروز کشور ترکیه از قونیه به عنوان محل دفن مولانا  بهره‌برداری فرهنگی و اقتصادی زیادی می‌کند درحالی‌که ما با وجود شخصیت‌های زیادی چون عطار و خیام چنین بهره‌مندی‌هایی را برای خودمان ایجاد نکرده‌ایم.


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور هم در بخشی از این نشست از حمایت‌های آقای صالحی و همکارانش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر و قدردانی کرد و گفت: شهردار نیشابور هم به حضور در این نشست علاقه‌مند بود اما باید در گردهمایی شهرهای نمونه گردشگری در سال 95 در شهر یزد شرکت می‌کرد.


کرخی در مورد نگاه مسئولان به این حرکت (پایتخت کتاب ایران) گفت: با وجود تاریخ برجسته و قابل افتخار شهر نیشابور، ما تصمیم گرفتیم به گذشته تکیه نکنیم چون هر گروهی که به گذشته خودشان تکیه کردند، از آینده غافل شدند. خوشبختانه ما در نیشابور بیش از یک میلیون مراجعه‌کننده در یک کتابخانه نه چندان بزرگ را به ثبت رساندیم و کتابخانه شریعتی شهر نیشابور بارها در سطح کشور رتبه اول را به لحاظ مراجعه‌کننده به خود اختصاص داده است. همین آمار و ارقام نشان از نگاه ویژه مردم نیشابور به فرهنگ و به ویژه کتاب دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد