نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

خواهر خواندگی نیشابور با یکی از شهرهای چین، در دستور کار قرار دارد

  
(تصویر: ترجمه رباعیات خیام به زبان چینی)

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور: در مناطق مختلف استان ظرفیت‌ها و امکانات متعدد برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به «ایجاد پارک صنعتی در نیشابور» اشاره کرد. وی ادامه داد: «خواهرخواندگی شهر نیشابور با یکی از شهرهای چین» و برقراری خط پروازی مشهد - ارومچی از دیگر مباحث گفت و گوی سفر قبلی سفیر چین به مشهد بود که پیگیری و عملیاتی شدن آن در دستور کار دو طرف قرار دارد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی نمایندگی وزارت خارجه در شمال و شرق کشور در مشهد، «پانگ سن» در دیدار با رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور، با اشاره به سفر رئیس جمهوری چین و دیدار وی با رئیس جمهوری ایران، افزود: در این دیدار، در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و نیز مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، بحث و تبادل نظر شد و 17 سند و قرارداد و یادداشت تفاهم، به امضا رسید.

وی اظهار کرد: پیشرفت همکاری‌های دو‌جانبه بسیار خوب و نزدیک است، چون اراده رهبران دو کشور، بر توسعه همکاری‌ها است. وی با اشاره به صنایع دستی ارزشمند کشور، از جمله فرش، گفت: ما می‌توانیم در این تعامل و همکاری نزدیک، دوباره «جاده ابریشم» را احیا کنیم. سفیر چین در ایران، با بیان اینکه کشور چین در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران، همواره توسعه روابط راهبردی و درازمدت را مد نظر دارد، افزود: در توسعه روابط استانی نیز تلاش می‌شود در عین گسترش روابط در حوزه‌های مختلف بویژه با خراسان رضوی، خط پروازی مستقیم مشهد - ارومچی هم به زودی راه اندازی شود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور هم در این جلسه با اشاره به همکاری‌های خراسان رضوی با استان سینگ کیانگ چین، ظرفیت‌های استان از جمله حمل و نقل، ترانزیت، صنعت و گردشگری را برای همکاری بسیار مناسب عنوان کرد. غلامعباس ارباب خالص افزود: وجود دو منطقه ویژه اقتصادی شامل سرخس و دوغارون در این استان و ارتباطات خوب این مناطق با کشورهای آسیای میانه و افغانستان، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. وی با بیان اینکه چین، شریک مورد اعتمادی است اظهار کرد: خراسان رضوی، پروژه‌های متعدد برای سرمایه‌گذاری در صنعت و گردشگری دارد که می‌تواند زمینه همکاری مشترک قرار گیرد. وی با بیان اینکه برخی همکاری‌های این استان با چین، در سطح ملی است، افزود: پروژه‌هایی چون برقی‌سازی قطار تهران - مشهد که با همکاری چین اجرایی شده و نیز راه آهن مشهد - گلبهار که در سطح استانی است نمونه‌ای از این همکاری‌ها می‌باشد.

ارباب خالص با بیان اینکه یکی از اولویت های توسعه کشور ترانزیت در بخش‌های جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی است گفت: در بخش ریلی، کشور چین حضور خوبی یافته و آماده همکاری این کشور برای حوزه ترانزیت هوایی هم هستیم. وی افزود: در مناطق مختلف استان ظرفیت ها و امکانات متعدد برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به «ایجاد پارک صنعتی در نیشابور» اشاره کرد. وی ادامه داد: «خواهرخواندگی شهر نیشابور با یکی از شهرهای چین» و برقراری خط پروازی مشهد - ارومچی از دیگر مباحث گفت و گوی سفر قبلی سفیر چین به مشهد بود که پیگیری و عملیاتی شدن آن در دستور کار دو طرف قرار دارد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور گفت: در بخش همکاری‌های استانی ارتباطاتی با برخی استان های چین برقرار شده که از جمله آنها سین کیانگ است. سفیر چین برای شرکت در مراسم برقی‌سازی پروژه راه آهن مشهد - تهران که به صورت مشارکت با چین انجام می‌شود به مشهد سفر کرده است. (منبع: خبرگزاری ایرنا، 18/11/1394)

 گفتنی است که پیش از این، مطلبی با عنوان «از نیشابور تا شانگهای: خواهرشهر چینی نیشابور؛ شیان، لانژو، کاشغر یا شهری دیگر؟» در «سرزمین بینالود» منتشر شده است.


نظرات 1 + ارسال نظر
یک دوست چهارشنبه 21 بهمن 1394 ساعت 13:00

تشکر ای یار خراسانی

درود بر شما، چیزی به جز ادای دین به میهن نیست. سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد