نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

طرح بزرگراه نیشابور-جوین-میامی : گامی برای ارتقای شمال غرب خراسان



مقدمه : مطلبی که در زیر می‌خوانید، نظرات یکی از شهروندان نیشابوری است که در سایت نشریه خبری نسیم جوین منتشر شده است. در این مطلب، پیشنهاد مهمی درباره ارتقاء جاده نیشابور، فیروزه، سلطان‌آباد، نقاب، جغتای، میامی مطرح شده، که برای مسولین و برنامه‌ریزان مسائل توسعه شهرستان‌های نیشابور، فیروزه، خوشاب، جوین، جغتای و میامی، می‌تواند قابل توجه باشد:

هم استانی های عزیز جوینی، برای من نیشابوری، اینکه جوین در مسیر توسعه پایدار از همه ابعاد آن که توسعه رسانه ای هم یک جزء آن است قرار بگیرد به جز منفعت و خوشحالی و افتخار چه دستاورد دیگری می تواند داشته باشد. اگر جوین توسعه یابد و توانمند تر از همیشه باشد، شهرستان فیروزه و بخش سرولایت شهرستان ما که در همسایگی شما هستند هم از آن بهرمند خواهند شد. اتفاقا همین توانمندتر شدن بیشتر جوین باعث می شود که ما تواناتر باشیم و به کمک هم بتوانیم بهتر و بیشتر از بعضی یکه تازی ها، انحصارطلبی‌ها و بداخلاقی ها که در جاهای دیگر رقم زده می شود جوگیری کنیم. 

پتانسیل های اجتماعی مردمی و اجتماعی خوبی در منطقه جوین و نیشابور وجود دارد. در مسافرت هایی که از قطار استفاده می کنم همواره با مردم عزیز جوین همسفر بوده ام با هم درباره مسائل تاریخی، فرهنگی و مسائل امروز منطقه صحبت و تبادل نظر می کنیم اشتراکات آن قدر زیاد است و بحث‌ها آنقدر گرم می‌شود که اصلا ایستگاهی که از ان سوار قطار شده ایم یادمان می رود، ما همشهری هستیم. همشهریانی که سابقه قرن ها در کنار هم، روزگار را ساخته‌اند.

اگر تاریخ غرب خراسان بزرگ را بررسی نماییم بدون هیچ تردیدی جوین و نیشابور، دو منطقه ای هستند که بیشترین تعاملات تاریخی، فرهنگی و اجتماعی را با هم داشته‌اند. به عنوان مثال، مگر می شود از تاریخ علمی و فرهنگی در نیشابور گفت و از دانشمند بزرگی مثل امام الحرمین جوینی حرف نزد. نام نظامیه نیشابور با امام الحرمین درامیخته است و امام الحرمین فقط یکی از جوینی ها ست که نقشی ماندگار در پدیدآوردن چهره فرهنگی درخشان منطقه غرب خراسان بزرگ داشته است.

دشت جوین بزرگ و دشت نیشابور دو دشتی هستند که در ناحیه ای که امروزه شهرستان‌های فیروزه و خوشاب است به هم متصل می شوند. اگر منابع تاریخی را نگاه کنیم، جاده‌ای باستانی وجود دارد که از نیشابور به جوین و سپس به ری می رسد.

اگر این جاده قدیمی، امروز مثل دوران اوج عظمت غرب خراسان، فعال و پویا نیست، علتش این است که ما برای احیای آن کار نکرده ایم و اتفاقا همین جاده اگر ارتقا یابد و بزرگراه شود یک خودکفایی و عزت نفس ارتباطی در منطقه ایجاد می‌شود و خیلی از چیزهای بعضا نامطلوبی که در اثر وابستگی به زیرساخت های ارتباطی سایرمناطق است، از بین می رود. جاده فیروزه-سلطان آباد- نقاب-جغتای می تواند شاهراه ارتباطی شمال غربی خراسان رضوی باشد فقط باید تلاش کنیم و آن را ارتقاء دهیم به طوری که واقعا در سطح مبادلات و تعاملات و نیازهای مردم این منطقه بزرگ باشد.

پیوستگی دشت جوین و نیشابور و ارتباطات کهن و ژرف مردم این دو منطقه، چیزی نیست که بتوان با خط کشی ها و یارکشی هایی که بعضی ها در این روزها و این سال ها آن را پیگیری می کنند مخدوش کرد. به نظر من، ما از پیشینه غنی ارتباطات فرهنگی و تاریخی و پتانسیل های مشترک توسعه امروز جوین و نیشابور، غفلت کرده ایم و اگر بر روی آن کار کنیم، منشاء خیر و توسعه برای منطقه خواهد شد. منبع: نشریه خبری نسیم جوین   - بازانتشار : نیشابور سرزمین بینالود binalud.blogsky.com

نظرات 1 + ارسال نظر
دوست پنج‌شنبه 29 مرداد 1394 ساعت 13:34

با تشکر از این برادر نیشابوری ، همه باید تلاش بکنیم تا افکار اجتماعی ، این حربه آرمش بخش نه خشونت طلب،مسئولین این مناطق را به خودشون بیاره و بیدار بشوند و از بیداری این مسولین محترم شهرهای فیروزه و خوشاب و جوین و جغتای و جاجرم جان تازه ای بگیرند .انشاء الله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد