نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

فراخوان ارسال مقالات به نخستین همایش ملی فضل بن شاذان نیشابوری

دبیر شورای فرهنگ عمومی نیشابور از برگزاری همایش بزرگداشت فضل بن شاذان 26 و 27 آذر 94 همزمان با روز حوزه و دانشگاه در این شهرستان خبرداد. عباس کرخی دبیر شورای فرهنگ عمومی نیشابوردر این خصوص اظهار کرد: با تصویب شورای فرهنگ عمومی نیشابور همایش بزرگداشت فضل بن شاذان 26 و 27 آذر 94 همزمان با روز حوزه و دانشگاه برگزار می شود. وی گفت:با توجه به جایگاه والای این عالم عالیقدر، همزمان با روز حوزه و دانشگاه، همایش بزرگداشت فضل بن شاذان در شهرستان  نیشابور برگزار می شود. دبیر شورای فرهنگ عمومی نیشابوراز راه اندازی سایت این همایش خبرداد و افزود: آدرس اینترنتی سایت http://www.fazlney.ir است که علاقمندان می توانند به آن مراجعه نمایند. 

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور خاطر نشان کرد:علاقمندان می توانند مقالات خود را با محورهای: فضل بن شاذان از دیدگاه متفکران و اندیشمندان، دیدگاه های فقهی و کلامی و فلسفی و... او، تاثیر وی بر اندیشمندان بعد از خود، شخصیت و خاندان، فضل بن شاذان و ولایت و ائمه معصومین(ع)،نیشابور در عصر فضل بن شاذان ، اوضاع سیاسی نیشابور در قرن سوم هجری،کتاب شناسی فضل بن شاذان، اوضاع اجتماعی و فرهنگی این شهر در آن قرن و جغرافیای تاریخی نیشابور در عصر فضل بن شاذان ارسال نمایند.


  این مقام مسوول یاد آور شد: محققین ، فضل شناسان واساتید حوزه ودانشگاه تا اول آذرماه 94 به دبیرخانه این همایش به آدرس از طریق ایمیل paper@fazlney.ir ویا نیشاور، صندوق پستی 644 دانشگاه پیام نور نیشابور ارسال کنند. کرخی تصریح کرد: همایش بزرگداشت فضل بن شاذان با اهتمام دانشگاه پیام نور نیشابور وهمکاری معاونت استانداری وفرمانداری ، امام جمعه ،شهرداری وشورای اسلامی شهر ، دانشگاه نیشابور ،دانشگاه آزاد اسلامی ، دانشکده علوم پزشکی ، حوزه علمیه فضل بن شاذان،اداره آموزش وپرورش و اداره اوقاف وامورخیریه نیشابور برگزار می گردد.



فضل ‌‌بن شاذان بن خلیل ازدی ‌‌‌‌نیشابوری، از دانشمندان، عالمان، محدّثان و بزرگان قرن‌‌سوّم هجری‌‌قمری، است که در نیشابور متولّدشد و نزد پدرش شاذان که یکی از فقه های بزرگ عصر خود بود کسب علم نمود. ابن شاذان، برای کسب علوم بالاتر به نزد امام‌‌جواد(ع)، امام‌‌هادی(ع) و امام‌‌حسن عسکری(ع) رفت و جزو اصحاب آن بزرگواران گردید و بیش از 180 اثر به ‌‌او منسوب است ازآن جمله: 1- اثبات‌‌الرجعه 2- اربع مسائل فی‌‌الامامه 3- الاستطاعه 4- الاعراض والجواهر 5- الایضاح فی‌‌الرد علی سائرالفرق 6- الحجّه فی‌‌ابطاءالقائم  7 - حدوث‌‌العالم 8- الرد علی باطنیه والقرامطه 9- کتاب‌‌المتعتین(متعه‌‌الحج و متعه‌‌النساء) 10- مسائل‌‌البلدان 11- التوحید 12- مخته‌‌الاسلام  13 - الایمان 14- الرّد علی بن کرام و .../.


کتابی از فضل بن شاذان به دست امام حسن عسکری علیه السلام رسید، امام با ورق زدن به مطالعه کتاب او پرداخته، فرمود: خدایش رحمت کند، اهل خراسان به منزلتش غبطه می خوردند زمانی که فضل بین ایشان زندگی می کرد. پیامبران و پیشوایان معصوم برای هر کسی به اندازه عقل و فهم و درکش، از مطالب و معارف و حقایق پرده برمی دارند «انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم » ، روایت صدوق از فضل بن شاذان در علل شرایع و احکام بیانگر قوت فهم و حذاقت اوست که امام او را لایق دانسته و بسیاری از فلسفه احکام را در حدود بیست صفحه از سرتاسر فقه برای او گفته است. ماخذ : ershadneyshabur.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد