نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

بازخوانی یک رویداد: ۲۶ آبان روز اتحاد مردم نیشابور

دهه ۸۰ و موضوع تقسیم استان خراسان، یکی از مهمترین دوران تاریخ معاصر این سرزمین را تشکیل میدهد، در آن سالها بود که فعالیت های گسترده ای از سوی مردم نیشابور و دیگر شهرهای رغیب برای دستیابی به مرکزیت استان جریان داشت، در این میان البته اختلافات محلی دو شهرستان نیشابور و سبزوار باعث شد که این مناطق نتوانند به حق خود در این طرح دست یابند و در نتیجه سرانجام تقسیم خراسان به نفع بیرجندی ها و بجنوردی ها (که شهرهای پنجم و ششم استان بودند!) در خرداد ۸۳ با مصوبه مجلس ششم خاتمه یافت. در همین ایام مردم نیشابور که هنوز داغ از دست دادن همشهریان و مسئولان خود (از جمله فرماندار وقت) را در حادثه ۲۹ بهمن ۸۲ (انفجار قطار) بر دل داشتند از تصمیمی آگاه شدند که در پی آن قرار بود جایگاه سیاسی فرمانداری شهرستان رغیب که در طرح تقسیم ناکام مانده بود به صورت یک جانبه و بدون توجه به حق و جایگاه نیشابور ارتقا یابد. این موضوع واکنش مجامع عمومی و اعتراضات عمومی را منجر شد.  


مردم و مسئولان محلی از استانداری خراسان که قصد معرفی فوری فرماندار جدید نیشابور را داشت خواستند تا به درخواست آنها در احقاق حق خود توجه نماید و معارفه فرماندار جدید نیشابور که قرار بود انجام شود را لغو کند اما استاندار وقت با اصرار بر تصمیم خود به نیشابور آمد تا آنچه که خلاف خواسته مردم بود اجرا کند اقدامی که البته با اتحاد نیشابوری ها بی نتیجه ماند. نیشابوری ها در ۲۶ آبان ۱۳۸۳ باردیگر نشان دادند که اگرچه مردمی آرامش طلب اهل مفاهمه و مذاکره و منطق پذیرند اما عنداللزوم باکی هم از این ندارند که “حق” مسلم “ندادنی” را “گرفتنی بستانند. چه بسا بوده و باشند که خصایص “آرامش طلبی” و “منطق پذیری” نیشابوریان را به “بی حالی” و “ستم پذیری” تعبیر بنموده یا بنمایند باکی هم البته نیست چنین جماعتی “عرض خود می برند” اما “زحمت ما نمی دارند” اما آنچه در باز انتشار این رویداد انصافا قابل توجه است  اتحاد و انسجامی بود که طی این حرکت در بین اقشار گوناگون مردم نیشابور متجلی شد و آحاد مردم از هر دسته و فارغ از هرگونه تعلقات و علایق فکری و سیاسی در کنار یکدیگر و صرفا با هدفی مشترک که چیزی جز اعتلا و عزت نیشابور عزیز نبود بازو به بازو ایستادند و اثبات کردند که در برابر فریاد مظلومیت زادگاهشان بی تفاوت و خاموش نخواهد ماند. تردیدی نیست که شیرین ترین حصه این پیروزی از آن مردم و پاداش آن نیز مدیون اتحاد شما نیشابوریان شریف است.

گزارش خبرگزاری فارس ۸۳٫۰۸٫۲۶ – شماره:۰۲۷۱

- صدها نفر از مردم شهرستان نیشابور به محل برگزاری جلسه استاندار خراسان رضوی با نمایندگان صنفی شهرستان و اعضای شورای شهر رفته و با سردادن شعارهایی از وی خواستند که  امتیاز معاونت استانداری را برای فرمانداری شهرستان نیشابور قائل شود.

- مردم شهرستان نیشابور هنگامی که متوجه شدند، استاندار خراسان رضوی توجهی به این اعتراضات و خواسته‌ مردم ندارد، به محل جلسه معارفه فرماندار جدید این شهرستان رفته با سردادن شعارهایی خواستار لغو جلسه معارفه فرماندار شدند.

- به دنبال گسترش تنش در شهر، یازده تشکل سیاسی و صنفی نیشابور با انتشار اطلاعیه‌ای از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۱:۳۰ امروز سه‌شنبه را تعطیل عمومی اعلام کردند. این تشکل‌ها در بیانیه‌‌ای خواسته‌های خود را ارتقا سطح فرمانداری نیشابور به معاونت یا قائم مقامی استانداری، انتصاب معاون استاندار ترجیحاً بومی و کمک به انسجام هر چه بیشتر وحدت درونی شهرستان و برنامه توسعه دراز مدت و احترام به پتانسیل‌های درون شهرستان اعلام نمودند.همچنین آنها از “به استهزا و سخره گرفتن جایگاه فرهنگی و سیاسی شهرستان که سنگنی آن عزتمندی نیشابوریان را خدشه دار نموده است” گله کرده و به آن اعتراض کردند.

- امام جمعه نیشابور در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور، خواستار احقاق حقوق مردم نیشابور شد. وی در بخشی از این نامه با اشاره تلاش‌های مردم این شهرستان در دفاع از اسلام و انقلاب آورده است: صلاح است که حضرتعالی و دیگر کارگزاران نظام بی‌طرفانه و واقع بینانه تصمیم گرفته تا مردم شریف نیشابور احساس بی معرفتی نکنند.

- به دنبال گسترش اعتراضات مردمی جلسه شورای اداری شهرستان نیشابور که قرار بود امروز صبح برگزار و در آن فرماندار جدید معرفی شود، تشکیل نشد. اخبار واصله حاکی از آن است که با بالا گرفتن اعتراضات مردمی استاندار خراسان رضوی اعلام کرد که به خواسته‌های مردم نیشابور رسیدگی خواهد کرد.

- محمد الاجگردی، سرپرست فرمانداری نیشابور با حضور در جمع معترضین تاکید کرد که استاندار خراسان رضوی در جلسه‌ای که با حضور اعضای شواری شهر و تنی چند از مسوولان سیاسی و امنیتی داشته است، قول مساعد داده که ظرف مدت یک ماه خواست به حق مردم نیشابور که خواستار ارتقا فرمانداری به معاونت استانداری و اداره های آن به اداره کل هستند، اجرا شود. وی از قول استاندار خراسان رضوی اعلام کرد که تا زمانی که این امر از سوی مسوولان در حال پیگیری است، فرماندار جدید این شهر شروع به کار نخواهد کرد، مگر با سمت معاونت استانداری.

- با وجود وعده‌های استاندار، همچنان وضعیت شهر نیشابور متشنج بود و استاندار با همراهی نیروهای انتظامی در محاصره مردم خشمگین شهر در ساختمان فرمانداری حضور داشت. استاندار در نهایت ساعت ۱۳:۳۰ بعدازظهر نیشابور را به مقصد مشهد ترک نمود.


گزارش های خبری نشریه صبح نیشابور – اردیبهشت، آبان و آذر






سرانجام در آذرماه ۱۳۸۳ و در پی دستور سید محمد خاتمی (رییس جمهور وقت) و موافقت وزارت کشور، فرمانداری نیشابور به طور رسمی به معاونت استانداری خراسان رضوی ارتقا یافت و جلسه معارفه سید محمود رضاییان به عنوان اولین معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور برگزار شد.

منبع: نیشابور سرزمین بینالود (با استفاده از آرشیو خبری نشریه صبح نیشابور و خبرگزاری فارس)

نظرات 4 + ارسال نظر
جمال آبادی دوشنبه 26 آبان 1399 ساعت 00:28

آفرین به غیرت مردم نیشابور

نعیم آبادی یکشنبه 12 شهریور 1396 ساعت 23:40

ز نیشابور و نیشابوریان یاد...که نیشابور شهر عشق و فریاد

متین یکشنبه 12 شهریور 1396 ساعت 22:50

نخواهیم گذاشت حق مان خورده شود

امامی جمعه 16 مرداد 1394 ساعت 12:21

مردم نیشابور نشان دادند که زیر بار ظلم نخواهند رفت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد