نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

فرودگاه نیشابور، نیازمند عزم و توجه

نیشابور دومین شهر بزرگ خراسان است که علی‌رغم داشتن پتانسیل‌های بزرگ جمعیتی- اقتصادی- گردشگری و ... سالهاست از ارتباط هوایی محروم است که در این مقاله سعی بر آن است تا مروری کوتاه بر تاریخچه 40 ساله ابهام آمیز طرح احداث فرودگاه در نیشابور داشته باشیم امید آنکه مورد توجه قرار گیرد. صنعت هواپیمایی و فرودگاهی درجهان بیش از 100 سال قدمت دارد و به عنوان سریع‌ترین سیستم حمل و نقلی جهان به قدری سریع متحول گشت که رشد صنایع خودروسازی و قطار به آن قدر نبود- در ایران نیز با ورود اولین هواپیما مقارن با احداث فرودگاه قلعه‌مرغی تهران در سال 1301 نخستین محل فرود هواپیما (فرودگاه) در ایران ساخته شد که تا امروز سابقه ای90 ساله را دارد- در منطقه خراسان نیز فرودگاه مشهد در دهه 40 و بعد از انقلاب نیز فرودگاه های بیرجند- بجنورد- سبزوار- وسرخس احداث شد اما در این بین درنیشابور (دومین شهر مهم خراسان) ازاحداث فرودگاه به بهانه  نزدیکی با مشهد! خبری نشد!!! 




در واقع موضوع احداث فرودگاه در نیشابور به 40 سال پیش بر می‌گشت آن زمان که مقرر بود تا همانند رامسر، فرودگاهی اختصاصی احداث شود که می‌توان آنرا اولین تلاش برای احداث فرودگاه در نیشابور دانست- اما محل این فرودگاه بعد از سال 57 با انتقال مالکیت باغرود نیشابور به وزارت آموزش و پرورش به صورت ناتمام در اختیار اردوگاه تفریحی شهید رجایی درآمد و در حدود سال 70 تا 74  تنها به صورت یک باند و یک ساختمان کوچک و 2 آشیانه با 2 هواپیمای سبک تک‌نفره تجهیز شد تا آنکه امروز تنها و تنها به عنوان یک فرودگاه کوچک آموزشی وتفریحی مطرح باشد- این در حالی بود که در دهه 70 همزمان با دولت پنجم و ششم طرح احداث فرودگاه در سراسر کشور رونق گرفت اما متاسفانه عدم کارشناسی و توجه به موقعیت این فرودگاه‌ها که اغلب در شهرهای کوچک و خاص یک شهر احداث شدند باعث شد تا امروز اکثراین فرودگاه‌ها رو به تعطیلی یا زیان‌ده بودن پیش روند.

نمونه عینی آن فرودگاه محلی در ناحیه غربی خراسان بود که می‌بایست بین دو شهر نیشابور و سبزوار احداث می‌شد اما با اعمال نفوذ در وزارت وقت راه و در غفلت نمایندگان وقت نیشابور (در مجلس چهارم و پنجم) این طرح به سبزوار رفت و تحت عنوان فرودگاه اختصاصی آن شهر درآمد و این درحالی بود که با فاصله 120 کیلومتری محل آن تا نیشابور باز هم منفعتی به ما نرسید- بعد از آن در سال 78 بود که طرح فرودگاه نیشابور با افتتاح باند فرود کشاورزی (هواپیماهای سمپاش) دوباره مطرح شد و مبلغ 200 میلیون ریال جهت طرح مطالعات آن اختصاص یافت(1) و حتی زمین آن در کیلومتر 13 جاده نیشابور به کاشمر تعیین گردید اما باز هم غبار فراموشی و سهل‌انگاری روی آن نشست و بودجه آن هم قطع گردید تا امروز جز تلی از تپه‌های چال از آن باقی نماند! (تصویر2)

داستان احداث فرودگاه در نیشابور ادامه می‌یابد تا اینکه درسال 84 نمایندگان وقت درخواست احداث باند فرود را در محل قبلی به وزارت راه اعلام می‌کنند(2) و حتی در سفر هیات دولت در سال 85 و در حضور رییس جمهور به عنوان یکی از خواسته‌های خود آنرا مطرح می‌کنند(3) اما بازهم بی‌توجهی و عدم پیگیری و ممارست در این باره، سرنوشت فرودگاه نیشابور را به ابهام می‌رساند- بعد از گذشت سه سال این بار شورای شهر نیشابور در سال 87 موضوع پیگیری طرح فرودگاه نیشابور را تصویب می‌کند(4) اما این وعده هم در حد حرف باقی می‌ماند! با این وصف موضوع فرودگاه نیشابور تا امروز حتی به عنوان باند فرود جهت پشتیبانی از حوادث غیر مترقبه (سیل- زلزله و . . .) نیز به مرحله اجرا در نیامد! و جالب اینکه در این غفلت آشکار شهرهای کوچک تایباد- مه ولات و گناباد اینک با همت مسئولان خود در حال احداث فرودگاه هستند و در این بین همچنان نیشابور به عنوان دومین شهر مهم و بزرگ خراسان از داشتن فرودگاه محروم است.

 

- و اما فرودگاه نیشابور از نگاه مسولان:

-- کرمانی (عضو شورای شهر نیشابور و رییس شورای اسلامی خراسان رضوی): در نیشابور به عنوان دومین شهربزرگ استان باید فرودگاه احداث شود(5) 

-- سبحانی نیا (نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی): فاصله نیشابور تا مشهد کمتر از فرودگاه امام تا تهران است!! مشکلی نیست!!! (6)

-- صالح آبادی (رییس شورای شهر نیشابور): مگر شما فرودگاه دارید؟ که حرف از استان شدن می‌زنید! (7)

و در حاشیه ...

-- خباز (نماینده کاشمر): با حضور معاون وزیر راه احداث فرودگاه مدرس قطعی شد (8)

-- اسدالهی (نماینده تایباد): فرودگاه تربت جام جانمایی شد(9)

-- وزیر راه وشهرسازی: احداث فرودگاه های تربت جام - گناباد و مدرس تربت آغاز شد (10)


و اما نیشابور هنوز هم در حسرت داشتن فرودگاه . . .

براستی سرنوشت فرودگاه نیشابور بعد از 40 سال چه خواهد شد؟


- پی نوشت:

1-هفته نامه صبح نیشابور- 1387/ 2- کارنامه هفتم - 20/4/84

3- صبح نیشابور-26/1/85- ش 641/ 4 و5- شادیاخ- شماره 87 و 88- دی ماه 87

6- ندای خدمت- شماره 70- ص12- بهمن 89/ 7- نشریه فرسیمرغ- شماره 4– 31/3/90

8- خراسان- 9/3/90- ش 17848- ویژه نامه/ 9- قدس- ویژه نامه مجلس- 1/4/90

10- قدس- ش 6738- 15 تیرماه 90/ 11- سایت: نماینده گناباد- نماینده تربت جام و فرودگاه گناباد.

 

منبع: نیشابور، سرزمین بینالود   http://binalud.blogsky.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد